Ritam

PROFESIONALAC (Leon) Francuska, 1994. distributen First production reditelj: Luc Besson igraju: Jean Reno, Natalie Portman, Gary Oldman, Danny Aiello Ako je 'Pođzemlje” tipičnokvaaumetničko.preestetizovano i debitantski pretendozno ostvareaje, ako je ”\feliko plavetnik)"u formi nešto kcmpaktnije, reprezentativno - evropsko delo, ako ,r №kita" jxedstavlja projekat američkog prosedea i eksplicitnih holiwdskihiimetni&ih referenđ Likaßesona, onda

njegovo poslednje ostvarenje "Profesionalac" predstavljapravi pam se kao njegcv najzreliji, formalno najkompaktniji, i idejno najprofilisaniji autorski rad. ameriSce estedke i žania, i fiancuskog, pre nego "evropskog" senribiliteta, Beson n ovom filmu, smeštenom u Njujork, sa akciono-kriminalističkom tematikom, pravi jedan plodonosan hibriđ, čiji se ključevi za iščitavanje nalaze i podjednako u kinematografiji Starog, ali i Novog

М AS КА (The Mask) SAD, 1994. reditelj: Charles Russell igraju: Jim Саггеу, Cameron Diaz, Peter Riegert Srootani bankarski shižbenik igrom slučaja dolazi do prastare drvene tnaske, uz čiju pomoć postiže neverovatne fizičke tranformacije i realizuje svoje skrivene strasti. Maska će ga uvući u nevolje i izvući iz njih, a kada je bude odbacio sa njim će ostati devojka kakvu je oduvek želeo. "Maska" je kotnična i optimistička varijanta priče o doktoru Džekilu i gospodinu Hajdu, koja svoj neverovatan uspeh pre svega duguje zapanjujućim vizuelnim efektima Industrial Light & Magic", očigledno više nego dovoljnim da se ispune potrebe savremenog gledaoca za komičnim. Smeh predvidjen da proistekne iz priče sputan je njenom nerazrađenošću, pošto se zasniva па antipatičnoj zvezdi u glavnoj ulozi, kojoj je dodeljen status Džerija Luisa devedesetih. Simpatično je inteligentno lociranje junakovih personifikacgau figure iz četdesetih (mafijaža, hispano "zix>t suiter”a, pariskog "apaša” i varijetetskog zabavljača), tipove žive u sećanju na filmove, a dovoljno udaljene da se izbegnu eventualne idiosinkrazije publike prema balastu svojstvenom svim figutama od pedesetih naovamo, opterećenim isuviže jakim značenjima koja sa sobom nose. Maska skandinavskog boga Lokija možda može đa od nule stvori superheroja, ali samo uz pomoć trikova. Bez njih nula ostaje nula, a film je, ipak, nežto viže od trika. 00

Boško МШп

kontinenta. Priča o Leonu, sposobnom profesionalnom nbid (igra ga fantastični Zan Reno, antagonist iz" Velikog piavetnila" i epizođist iz 'МИ(е") kcji je igrom slučaja primoran da se stara o đvanaestogodišnjoj devojčid (Natali Portman) i poduči je tajnama najkrvavijeg zanata, da bi se između njih

rodilaprava ljubav,veomajesmelaiprovokativna,ii tonu čakbliska antičkim motivimazabranjene Ijubavi, incestuoznog odnosai robovanja sopstvenoj sudbini (feitum). I dok se evropski i američki autori otimaju o Džejn Marč, praveć' od nje n og de tinj eg I ica i nede ti nj eg tda novu filmsku seks-bombu, Beson se ne Hbi da na gotovo sličan način pridje đvanaestogodišnjoj devojčid, neprestano balansirajući izmedju neuknsa i nemorala (mada u filmu nema eksplidtnih scena) i senzibiliteta trifoovski persifliiane melodrame visokog emotivnog nivoa. Upravo zato, fascinantne scene akcije, za koje se moglo očekivati da če biti stožer filma, imaju samoulogu krvavog prologa i još kivavijeg eploga, čimese njihova ulogasmanjuje aliznačenjepojačava sve do transccdcntnog. Ljubavna priča jasno je omeđena kriminaKstičkom odrednicom, Sji su nosioci pokvareni policajac-psihopata (naravno, Gari Oldman) i vlasnik italijanskog bara (naravno, Deni Ajclo), što čini da melodramski nivo raste, obrn uto proporđonalno akcijL Leon, tako, kroz samounžtavajuS kraj, poput antičkog junaka, za sobom ostavija največe delo, devqčicu koja je najmladja kinematografslca "Nikita’ 1 , ali oplemenjena Ijubavlju (što je Besonova stalna opsesija). Na isti način sam Beson, zbog preterane bizarnosti i ekskluzivnosti teme, pravi samouništavajući kraj karijere, Ш možda ipak "Paklenu mašinu" modemog filmskogizraza. 000

Miomir Petrović

mnogo inteligentnije propagira pravo na različitost travestita i homoseksualaca. Reditelj Eliot svojim nametljivim road-moviem pravi sentimentalni hommage glamouru holivudskih mjuzikla, koristeći raskoš kostima imanentnu savremenim travestitima, pri čemu uglavnom uspeva da izbegne ulogu portparola udruženja homoseksualaca i travestita. Nespretni, zbunjeni i bezvoljni Terence Stamp najzaslužniji je što poneki tradicionalno vaspitani gledalac oseti razumevanje za ove Ijude sa drugačijimpotrebama i navikama. 000 M.Ž. MONSTRUM (Le Monstre) Italija, 1994. reditelj: Roberto Benigni igraju: Michel Blanc, Nicolettra Braschi, Dominique Lavant, Jean-Claude Brialy, Roherto Benigni Kopirajuđ Blejka Edvardsa iz faze serijala o Pink Panteru i podređujući svoj komičarski potencijal velikanu gega Piteru Selersu, sa osvrtom na slepstik Čarlsa Čaplina, Roberto Benjini posle nekoliko prekookeanskih glumačkih angažmana režira dvočasovnu komediju o običnom Italijanu koji upada u niz neobičnih situacija. Biva osumnjičen da übija a zatim i kasapi svoje žrtve, što rađa jednu za drugom nove bizamosti sa burlesknim zapletom. Film predug za komediju, radjen bez većihpretenzija, na momente iznalazi efektna rešenja. o 4X. BEBA IZ MEKONA (The Baby of Macon) Velika Britanija, 1993. reditelj: Peter Greenaway igraju: Julia Ormond, Phillip Stone, Ralph Fiennes Ljubitelj i poštovalac opusa ovog ređitelja reći će vam da se radi o izuzetnom vizuelnom ostvarenju sa savremenom humanističkom porukora uperenom protiv svakodnevnog iskorišćavan : a dece, mada je radnja smeštena na scenu nekag pozorište ili crkve iz 1650. godine. Ljubitelj i poštovalac filma reći će kako je gorepomenuti napravio još jednu galeriju vizuelno raskošnil a sadržajno nepodnošljivo gadnih slika, situacija, Ijudi i teza, koje nisu objedinjene ničim drugii i do težnjom da se pravi "Umetnost", što se kod Grineveja na koncu svodi na kičerajsku "poliđčku ispravnost". 0 вм. VENČANJEBEZ MLADOŽENJE (Muriel’s Weddnig) Australija, 1994. reditelj: PJ. Hogan igraju: Ibni Collette, Bill Hunter, Racbel Griffiths Poetika gubitništva, ali sa simpatičnom poenticom. Ovaj film je beskonačni kalambur dogodovština nekolicine zaiste degenerisanih likova - tzv. "malih Ijudi", koji je pretrpeo nepodnošljiv stepen hipertrofije. Australijski

71