Ritam
pandan "Štefici Cvekn raljama života". Drugih 2aista ne mogu da se setim. 0 I.T. FARINELI (Farinelli - II Castrato) Francuska, Belgija & Italija, 1994. reditelj: Gerard Corbiau igraju: Stefano Dionisi, Eurico Lo Verso, Elsa Zylberstein Dobitnik "Zlatnog globusa" za najboiji strani film 1994. pripada metaumetničkim filmovima, ali ostaje neopredeljen da li priča o žrtvi koju umetnik podnosi Bogu lilavajući se sebe, svog pola i ijudskosti, ili o đva brata - jeđnom umetniku koji đrugom oduzima svu imaginaciju, ffi pak predstavlja samo običan muzički film. Ргеpun metafora svojstvenih ovakvim ostvarenjima (kadrovi divljih konja koji neobuzdano jure, potpimo van narativnogkonteksta), koji ruše na momente đobro izgradjenu konstrukciju. Ideja ostaje i ona je potcrtana samim krajem - umetnik ne može osetiti sreću muškarca, ispunjenje u telesnom, Ijudskom; njegova umetnost je i njegovo potomstvo i njegov krst, i on ga nosi sam bez ičije pomoći. Pomoć pristiže donekie samo preko konzumenata, jer umetnikova patnja je gledaočeva ili siušaočeva katarza. Muziku za film radioje Cristophe Rousset. 00 лх. GLUPANITUPAN (Dumb & Dumber) SAD, 1994. reditelj: Peter ЕаггеИу igraju: Jim Саггеу, Jeff Daniels, Lauren Holly Autistični, hendikepirani, maloumni likovi odavno caruju Holivudom, te je bilo samo pitanje vremena kada će da postanu i pređmet čiste zabave. Izazivanje saosećaja pretna fizički ili mentalno bolesnim osobamamože da ispadne pošten posao, ali zasmejavati publiku tudjim nedostacima (nizak IQ), surovo je. Najveći deo gegova "Glupana i tupana" odnosi se na loše varenje, uriniranje i sl. fiziološke tegobe, i кгеveljenje Jima Сагтеуа. "Glupan i tupan" - može da posluži kao dobar test za ispitivanje zrelosti; ako imate preko sedamnaest godina, a nasmejali ste se glupanu i tupanu više od šest puta, treba da se zapitate da h' je sa vama sve u najboljem redu. 0 M.Ž. SMRT NA ARKTIKU (Blue Arctic) SAD, 1994. reditelj: Peter Masterson igraju: Rutger Hauer, Dylan Walsh Pođvrsta nečeg što bi se moglo nazvati ”buddy movie" i to u avanturističkom ruhu, sa ekološldm tenđencijama. Rutinerska pojava Rutgera Hauera kao antagoniste moguća je parafraza one iz "A breed apart" Filipa More. Kao referentne razmotriti filmove "Beg u lancima", "Crveno sunce", "Lov do smrti". Na trenutke napet film. 00 IX
Ро duboko ličnom itverenju pisca ovih redova "Fatalna nesanica" je najbolji film sa ovogodišnjeg FEST-a,n njemu je WiUem Dafoe ostvario svoju najbolju ulogu u dosadašnjoj karijeri, i, najzad, ovo je najbolji film Paula Schradera u njegovom autorskom opusu. Scenarista-režiser Paul Schrađer nalazi se van svih (po)modnih i trendovskih pravaca i struja u savremenom Hollywoodu. Njegove teme nisu aktuelne već opsesivno lične prirode. Posle nekoliko prosečnih ostvarenja (’light of Day", "Patty Hearsf, i 'The Comfort of Strangers') Schrader se sa Tatalnom nesanicom' 1 , autorskim draguljem u svojoj karijeri, vraća na teren koji najbolje poznaje i savršeno razume. To je svet mračnih velegradskih ulica, kojima koračaju urbani usamljenici koji ne mogu pobeći ođ zapisane im sudbine. Kroz priču o elegantnom dileru kokaina, koji je zašao u petu životnu deceniju, pati od hronične nesanice, povremene krize identiteta, i koji želi da napusti dosadašnji način života ali mu utvare iz prošlosti to ne dozvoljavaju, Schrađer nam se predstavlja u svom najboljem svetlu. Takvog ga pamtimo iz filmova "U podzemljuseksa", "Američki žigolo", "Ljudi mačke" i "Mišima", koji pripađaju prvoj fazi njcgovog rediteljskog rada, u kojimaje svoj raniji teorijsko-spisateljski koncept "transcedentalnog stila" pretvorio u autorsko načelo svog filmskog prosedea. Melanholičan, intelektualan, provokativan, visoko moralan, senzibilan i duboko religiozan. To je pravi Paul Schrader. Mnogi bi navedenom nizu filmova dodali i 'Taksistu", ali veza izmedju "Fatalne nesanice” i Scorceseovog filma je samo formalne prirode i zato jenamemo izostavljena iz prethodne sistematizadje. lako je i u 'Fatainoj nesanid" naklonjen stilizadji, Schrader neopterećenžanrovskim odrednicama svoju poctiku crpi iz ličnog iskustva (u njegovim filmovima često se oseća autobiografski pečat). Zato su za razliku od drugih pretežno evropsidh "autora", kojima je vanžanrovski ili umetnički film aksiom u koji ош ugradjuju artifidjelne,
FATALNA NESANICA
(Light Sleeper) SAD, 1992. distribndja: M Export-Import reditelj: Panl Schrader igraju: Willem Dafoe, Susan Sarandon, Dana Delany, Victor Garber, Магу Beth Hurt
beživotne i dosadne sadržaje, Schraderove priče uvek irverljive i životne. I u ovom filmu viđljivi su odsjaji i refleksije poetike nekih od Schraderovih autorskih uzora, među kojima je Bresson najvažmjL Slobodno se, u stvari, može reći da je "Fatalna nesanica" jedan od najboljih Bressonovih filmova koji Bresson nikađa nije snimio. Sudeći prema njegovom poslednjem filmu "Witch Hunt" (solidni pirat se može nači u domaćim videotekama), 'Fatalna nesanica" je film kojim se zatvara jedan, prevashodno melanholični tematski krug, kakvim su bili
ispunjeni njegovi dosadašnji filmovi, za račun jednog đrugog, novog, vedrijeg, Larty Cohenovskim humorom zainteresovanog Schradera. Treba još pomenuti odličnu muziku Michael Beena koja ima dramsko-narativnu funkciju u filmu i omogućava nam da čitavo ostvarenje sagledamo i kao jednu romantičnu pripovesL Najveći Hollywoodski pripovedači Schraderov prijatelj John Milius jednom prilikom je гекао: "Ne poštujem puno scenariste, mnogima od njih ne bih dao ni da mi čiste cipele. Ali, poštujem Schrađera." Miliusu treba verovati. 00000
Goran Mijailovii
KAMILA (Camilla) reditelj: Deepa Mehta igraju: Jessica Tandu, Bridget Fonda Iskustvo J.Tandy išarmantnost B. Fonde moglo jerezultirati opuštenom romantičriomkomedijom na temu slučajnog prijateljstva i medjusobnog razumevanja izmedju dve generacijski različite žene. Ali, gotovo zagarantovani uspeh se nije desio. Problem je u skromnoj i ograničenoj režiji koja se više bavila profeminističkim insinuacijama, umesto vizualizacijom smešnih situacija koje je scenario posedovao, kao i korišćenjem gore pomenutih glumačkih kvaliteta. oo GM.
72