RTV Teorija i praksa
Posle redovne konferencije za štampu održane u nedelju ujutro, dva dana pre emitovanja, u stampi su se pojavili napisi о šokantnom spektaklu i si. U ponedeljak je Savet IBA doneo odluku da se emisija prikaže kada je predviđeno. Međutim, na insistiranje jednog poznatog književnika, koji je u isto vreme i čovek radija i izvrstan pravnik, Apelacioni sud je doneo odluku u utorak po-podne da se zabrani emitovanje. Tri nedelje posle ove zabrane isti sud je odlučio da se emisija može prikazati. Postavlja se pitanje u kojoj meri pojedinci mogu na sličan naän da preduzimaju akcije protiv IBA. Posle dugih diskusija, zakijuceno je »da IBA treba da ima mogućnosti da ispunjava svoje zadatke koje je dobio od Parlamenta«. Emisija je ponovo stavljena na program 27. marta u 22.30 časova, kada ju je verovatno gledalo mnogo više osoba nego što bi to bio slučaj da je emitovana 16. januara. Organizacija je sutradan ujutro sprovela anketu između 2 000 gledalaca, о tome šta misle о emisiji, zbog čega su je gledali, sta ih je šokiralo i da li je pravilno što je prikazana. Među onima koji su gledali emisiju 70% je izjavilo da su to činili iz radoznalosti izazvane prethodnim događajima. Program se svideo vrlo malom broju a 80% TV-gledalaca okvalifikovalo da je kao »neinteresantan« ili »neprijatan«. Zapitani sta misle о emisiji, gledaoci su izneli vrlo različita mišljenja nepovoljna u više od 90%. Najviše njih emisiju je smatralo dosadnom.
ISKUSTVA О XJTICAJU TELEVIZIJE U ВОЛ U PEDAGOGIJI Krister Frei (Christer Frey) Odeljenje obrazovnih programa Sveriges Radio Studija obuhvata tri ogleda. Ogled je trebalo da odredi da li je psiholoski uticaj TV-emisije u boji drugačiji od uticaja iste emisije u crno-beloj tehnici. Ucèsnici ogleda podeijeni su u dve gmpe : jedna je pratila emisiju u bojì a druga emisiju u crno-beloj tehnici. Prikazana je. emisija serije »Istorija pozorišta«, iz školskog programa. Zaključak je da je interesovanje dece koja su gledala TV-emisiju u boji ograničeno na snimak i da se ova deca nisu uzbudìla u sadržaju emisije. U ogledu autora je interesovaia televizija u boji u procesu informisanja u pedagoške svrhe. Za ogled je poslužila .serija od pet emisija iz hemije za deveti razred. Četiri emisije su bile u boji i služile su kao testovi. Cilj ogleda je bio da se ustanovi da li emisije u boji, upotrebljene u cisto pedagoške svrhe, mogu da utiču na povećanje novog saznanja suprot na emisije u crno-beloj tehnici. Konstatovano je da je shvatljivost TV-emisije u boji bolja, ali da je za konačan odgovor na ovo pitanje neophodno pristupiti istraživanjima na reprezentativnom uzorku. Fri ogledu učenici su ocenjivanì posle gledanja nastavnih programa u boji i crno-beloj tehnici. Zakijuceno je da su pozitivnije reagovali kada su pratili obrazovne emisije u boji. Studija je detaljno opisala sve postupke: hipoteze, faze ogleda i zaključke. Ogledi su obavljeni tokom 1968. godine. M.K.B.
165