RTV Teorija i praksa
SVETLOST I FILMSKA TRAKA
Knjigu poznatog TV snimatelja Stevana Landupa izdao je Centar RTB za istraživanje programa i auditorijuma. Autor je svoje bogato višegodišnje iskustvo sakupio i prezentirao na nekih šezdesetak štampanih strana. Ovaj neobično koristan priručnik, namenjen je pre svega filmskim i televizijskim snimateljima, ali je sasvim sigurno da će i kino-amateri, posebno oni sa ozbiljnijim ambicijama, u njemu naći zahvalnu literaturu sa obiljem podataka. Dobar deo sadržaja knjige posvećen je teoriji nastanka fotografske slike, što je bitan preduslov da se knjiga približi i Ijudima zainteresovanim za fotografiju, naročito ućenicima škola za priraenjenu umetnost i studentima odgovarajućih akademija kojima je fotografija jedan od nastavnih predmeta. U ovako kratkom bibliografskom napisu nije uobičajeno navoditi i naslove poglavlja, mi to ovde činimo upravo zbog toga što će ti naslovi više i bolje od bilo kog drugog načina informisati о karakteru materije obrađene u knjizi. Poglavlja su sledeća: Prva slika, Savremene emulzije, Ekspozicija, Svetlomeri, Filteri za crno beli film, О svetlosti i osvetljenju, Fizičke osobine svetlosti, Iluzija boje, Osnovni principi fotografije u boji.
Tehnička sredstva za snimanje u boji, Senzitometrija, Lagerovanje filmske trake, Specifičnosti ekspozicije filma u boji, Filteri za snimanje u boji, Minimalni uslovi za elektronsko emitovanje filma, Mešanje raznih izvora svetlosti u objektu, Snimanje noćnih efekata po dann, i na kraju je. dato objašnjenje око stotinak stručnib izraza. Posebnu vrednost knjige predstavlja činjenica da su teoretske postavke na kojima se zasniva fotografija, dopunjene iskustvom iz prakse, ispričanim jednostavnim i lako shvatljivim jezikom. Značaj ovoga je tim veci što je reč о stručnoj knjizi. Neosporno je da će materija, koju će ovakve knjige obrađivati, ako je pažljivo i stručno odabrana, popuniti znatne praznine, kojih iz vrlo cesto i objektivnih razloga, ima kod mnogih stručnjaka i profesionalaca. Na kraju još nekoliko reči о grafičkoj opremi knjige. Od jednostavne, ali vrlo atraktivne naslovne strane, pa do kraja knjige gde se nalazi sadržaj, zahvaljujući autoru grafičke opreme Dragu Došenu nalazimo, oku estete prijatna i neobično lepa grafička rešenja.
Miroslav Nikoljačić
urednik Foto-kino revije
169