RTV Teorija i praksa

sve više i više zavisi pozicija medija i radio-novinarske profesije i odgovarajući uticaj u društvu. Razvoj radija još nije završen, a ograničenja materijalne prirode su vrlo velika. Napor je i za veliku radio-stanicu da dobije dva-tri nova radna mesta za novinare pa se u tome ne može tražiti izlaz. Takva kadrovska nazovi »pojačanja« nisu profesionalno ozbiljna jer ne rešavaju skoro ništa. To je kap u moru. Daleko je efikasnije iz redakcije praviti mnoštvo jednostavnih, neposrednih telefonskih kontakata sa neprofesionalnim novinarima, autentičnim očevicima na mestu događaja, običnim Ijudima koji su u stanju da daju i prijemčiviji program. Spremnost na takve i slične tehnološke promene evidentna je sposobnost za snalaženje. Dakle, valja doći do promena, ah bez investicionih ulaganja, jednostavnom preorijentacijom. Kuda i kako? Treba se vešto i spretno koristiti činjenicom da se Ijudi na svim krajevima planete Zemlje nalaze u ekspanziji traženja informacija svih vrsta. A informacije su okosnica govornog radio-programa, ili primarna funkcija radio-službe. O tome svedoči, uz ostalo, i nalaz Centra RTB za istraživanje programa i auditorijuma: 61% građana Jugoslavije starijih od 18 godina sluša radio vesti svakog dana! Najveći kvaliteti govornog radio-programa su aktuelnost informacija i brzina informisanja iz svih oblasti života. Danas više nego ikada ranije radio je u suštini osnovno sredstvo brzog komuniciranja. Ukratko rečeno ne ostaje drugo nego da informativni programi na radiju dobiju još modernije oblike i ritmove. Treba se hvatati za bitnu karakteristiku delovanja radija na slušaoce, a to su - stroga aktuelnost, prisutnost događaju koji je u toku, direktan radio-prenos i slično sve što osnažuje utisak autentičnosti. Za razliku od stvaralaca programa TV napori Ijudi sa radija moraju biti koncentrisani na traženje sopstvenih odgovarajućih pozicija za akciju, na nove sadržaje, na širu perspektivu, na mnogo intenzivnije korišćenje specifičnih osobina radija u koje spadaju рге svega brzina u informisanju i fleksibilnost u oblikovanju govornog programa. Ne zaboravimo da je u eri televizijskog buma evidentno da postoji samo jedna oblast u kojoj radio još uvek zauzima veoma istaknutu ulogu a to su vesti, informacije svake vrste. Povećan zahtev savremenog čoveka za informisanjem, ne ide, na žalost, u когак sa prezentacijom koje pružaju stvaraoci govornog programa na radiju. Ogromnu i neslućenu pomoć na ovom planu može da pruži radiju

24