RTV Teorija i praksa

informisanja i to u nameri đa se događaju da željeno značenje a informaciji karakter tendenciozne poruke, inspirisane potrebom političkog trenutka. Zbog te tako postavljene svrhe često se konstituišu informacije koje ponekad ne mogu đa izdrže kriterijume istine o zbivanju koji su izvedeni iz sistema referenci o kojima se u slučaju angažovanog informisanja apriori vodi računa kao o fundamentalnim vređnostima date socijalne zajednice. Stoga, moglo bi se zaključiti da je svako angažovano informisanje ujedno i tendenciozno po svojim globalnim intencijama, a opet sa druge strane tendenciozno informisanje u napred pomenutom smislu ne mora biti i angažovano s obzirom na distinkcije koje se mogu povući između angažovane i tendenciozne poruke. Naime, komunikator je često prinuđen đa izneverava, upravo, globalni vrednosno ideološki referentni okvir bilo pod pritiskom potreba političkog trenutka, bilo pod pritiskom socijalne prisile grupe u kojoj đeluje ili pak vlađajućih političkih struktura pod čijom je kontrolom mas-medij u kome kreator poruke ostvaruje svoju profesionalnu aktivnost. Iz svih tih razloga subjekti komunikacionih činova komunikatori, pre svega, su prinuđeni da pribegavaju tendencioznom informisanju i tako svesno iii nesvesno pod pritiskom dnevno-političkog trenutka zanemare

principijeinije obzire, univerzalnije principe i vrednosti u tretiranju društvenih zbivanja, pa je tako se tendencioznrm informacijama sugeriraju ponašanja koja u svetlu, recimo bazičnih vrednosti jednog socijalističkog društva ne mogu da izdrže kritiku. Zbog toga, kađ je reč o našem društvu, onđa bi svaki informativni čin morao da se iscrpljuje na podlozi razmene angažovanih poruka u napred pomenutom smislu. U svetu napred izrečenih postulata o angažovanom informisanju, mogla bi se tretirati, i, u našem društvu već odomaćena kategorija informativne prakse —samoupravna informacija. Tim pojmom valja označavati svaku informaciju koja po svojoj strukturi, intencijama i efektima, obezbeđuje đa se sa stanovišta univerzalnijih humanističkih vrednosti, ideala socijalizma, a ne samo na podlozi dnevno-političkih potreba, tretira svako društveno zbivanje i njegove ukupne posledice. Naime, samoupravna informacija predstavlja oblik angažovane informacije u čijoj strukturi je sađržana poruka kojoj se stimulira društveno ponašanje samoupravljača, čija su i inače praktično-politička opređeljenja zasnovana na humanističkim vređnostima afirmisanih pobedom socijalističke revolucije i osvetljeni teorijom marksizma-lenjinizma.

TENDENCIOZNA INFORMACIJA Tendencioznom informacijom smatramo svaku poruku u kojoj je namerno skrivena težnja komunikatora da njenim posredstvom predodredi ponašanje recipijenata. Takve informacije smatramo neobjektivnim pošto su u njima smišljeno okrnjene realne

predpostavke verodostojnosti informativnog sadržaja i to iz sasvim određenog razloga: cilj je da se takvom informacijom događajima pripiše značenje koje oni inače objektivno nemaju. U tom slučaju strukturom tendenciozne informacije se obezbeđuje odgovarajuća spoznajna

88