RTV Teorija i praksa

Posmatran u celini, dramski program Radio-Beograda najmanje se, u smislu koherentne orijentacije i vrhunskih ostvarenja, potvrdio u domenu dokumentarne radio-drame. Bilo je pojedinačnih pokušaja različitih vrednosti i različitih postupaka; kombinovana upotreba istorijskih dokumenata, koriščen je i metod razgovora sa učesnicima značajnih društvenih dogadjaja, pojedina dela snimana su i izvan studija, u autentičnom prostoru itd. Ali, takva traganja ostajala su nekako izolovana, ponekad na granici reporterskog, nije bilo stručne kritike da ih valorizuje i podstakne, iskustvo je ostajalo izdvojeno, bez odgovarajučih sinteza i programskih konsekvenci. Ako fenomen dokumentarne radio-drame shvatimo u najširem smislu, onda su Zvezdani časovi čovečanstva (emisija o istaknutim istorijskim ličnostima) jedini izuzetak konsekventnog uključivanja istorijskog dokumenta u dramsku strukturu. Medjutim, suština ove inače dragocene emisije manje je izražena u traganju za specifičnim radio-dramskim formama a više u kulturno-obrazovnoj funkciji, u čemu i jeste njena osnovna namena; tu je forma pozajmljena da bi se funkcija što plastičnije realizovala, što ne znači da su dosadašnja iskustva u realizaciji ove serije bez uticaja, kako na tekuču produkciju tako i na eventualno dublje istraživačko poniranje u prirodu dokumenta, u smislu otkrivanja njegovih dramskih tenzija i značenja, Naprotiv, Zvezdani časovi čovečanstva, u svim daljim razmišljanjima o dokumentarnoj drami, ostaju kao važna indikacija, jedan od upučujućih smerova u daljem koncipovanju i realizovanju dokumentarne drame. Neophodno je uzeti u obzir i iskustva drugih sredina u kojima je dokumentama radio-drama više negovana i sistematičnije usmeravana. Veoma su sadržajna, na primer, iskustva Radio-Zagreba u domenu dokumentarne radio-drame, jer zagrebački radio več desetinu godina temeljno istražuje i obogačuje ovu vrstu dramskog programa. Tokom dvadesetak godina programska i realizacijska iskustva su se sabrala, pristigla su iz različitih tokova: iz domena pozorišnog radio-posredovanja, iz toka ekspanzivnog razvoja radio-drame, iz trećeprogramskih i drugih eksperimenata, iz istorijsko-dokumentarnih i sličnih programa. Ovo veliko i raznovrsno iskustvo traži punu kritičku valorizaciju, ulazi u jednu sabirnu tačku i zahteva, pored ostalog, i jednu dimenziju nove probojnosti.

139