RTV Teorija i praksa

Orijentacija na projekte trebalo bi da isključi ili bar umanji opasnosti od stereotipnog načina rada. Naime, projekat treba da odbaci staru podelu rada i da obezbedi jedinstvo radnog procesa, od ideje do njene realizacije. Projekat, dakle, podrazumeva kolektivni, timski rad, permanentnu stvaralačko-realizacijsku saradnju cele ekipe. Priprema projekta polazi od odredjene ideje čije polazište može biti i u stvarnom dogadjaju i u književnom obliku. U toku rada ideja se razradjuje, dopunjuje i menja, proverava se na pripremljenom materijalu, svejedno da li je snimljen u studiju ili u nekom drugom prostoru; montaža i stereo-tehnika omogućuju polifonične kombinacije, paralelnost poetskog i dokumentarnog, „glumljenog” i izvornog govora, veštačkog i prirodnog zvuka, kao i ukrštanje različitih vremenskih situacija itd, Ta simultanost idejnih i zvučnih tokova, ukrštenih u akustičkom prostoru radio-igre, otvara neograničene mogučnosti poetskoj i dokumentarnoj imaginaciji i njihovom medjusobnom preplitanju, zbližavanju i udaljavanju. Upravo u domenu naznačenih specifičnosti, radio-igra nalazi nezamenljive estetske i estetičke stimulanse i izbegava konkurenciju sa drugim medijima, pozorištem i televizijom pre svega, ostavljajuči njima njihove izražajne prednosti i sadržaje. Cilj Dramske radionice i jeste u tome da kvalitativno unapredjuje ono što se u dosadašnjoj produkciji pokazalo kao najbolje, najautentičnije i najkoherentnije, da bi, preko te dinamične probojnosti, uticala i na ukupnu programsku strukturu i na nivo realizacije radio-dramskih programa. Osnovni zadatak Dramske radionice je da podstiče ona istraživanja (dokumentarna drama, specijalni zvučni eksperimenti, originalna poetska materijalizacija, stvaranje sadržajnih ciklusa iz naše, i ne samo naše, kulturne prošlosti i sadašnjosti) čije su se specifičnosti i estetske vrednosti parcijalno potvrdile, stvarajući im operativne i programske pretpostavke za optimalniju realizaciju. Dramska radionica suočava se, dakle, sa jednim novim „zvučnim zidom” radio-drame; ona če nastojati da mu otpornost istražuje i eventualno pomera u neku drugu, udaljeniju tačku.

141