RTV Teorija i praksa

Neda Depolo

DVADESET GODINA FESTIVALA JUGOSLOVENSKE RADIO-DRAME

Mnoga aktivnost u oblasti radio-drame inicirana je i stimulisana poslednjih dvadeset godina, izmedju ostalog, baš institucijom godišnjeg festivala jugoslovenske radio-drame. Prikupljanje gradje za istoriju festivala, što će reći za istoriju jugoslovenske radio-drame, jedna je od akcija pokrenutih zahvaljujući ovogodišnjem jubilarnom festivalu. Materijal dosad prikupljen, iako još nepotpun, vrlo je obiman i neobično interesantan za studiranje, i to iz različitih aspekata. Po njemu se može pratiti kako stvaranje, izrastanje i razvoj samog festivala kao institucije, tako i linija razvoja radio-drame kao umetničkog oblika u nas. Od 1957. godine do danas kontinuirano radi vrlo agilna grupa u Jugoslovenskoj radio-televiziji i njenoj komisiji za radio-dramu na razradjivanju i upotpunjavanju propozicija takmičenja jugoslovenske radio-drame i razgranjavanju i širenju programa stručnih sastanaka, simpozijuma, savetovanja, diskusija i raznih propratnih manifestacija, kao što su: javna slušanja, izvodjenja, razgovori stvaralaca i publike, izložbe, koji su organizovani skoro svake godine u okviru Nedelje jugoslovenske radio-drame i radio-drame za decu. Nedelja radio-drame zamišljena je i realizovana kao takmičenje, s jedne strane, i, s druge, što nije manje važno, kao prilika za sve poslenike radio-stanica i one van njih na polju radio-drame da se sretnu, upoznaju, izmenjaju misli i iskustva i uspostave saradnju; pored toga i kao izvanredna

prilika za sagledavanje jugoslovenske radio-dramske produkcije u celini, problema i tendencija njenog razvoja. Stvaranje jedne opšte slike pokazalo se mogućim, uprkos svim manjkavostima koje sobom nosi nužno ograničen festivalski izbor dela. Festival ima nekoliko etapa razvoja. Prvih pet godina protiče u naporima da ova manifestacija preraste isključivo u festival originalne domaće radio-drame, kao i u upoznavanju, priznavanju i usvajanju specifičnosti medijuma. Prve zvanične nagrade za originalni domači radio-dramski tekst i adaptaciju uvedene su 1960. godine, a tek je peti festival, tj. 1961. godine, postao takmičenje isključivo originalne radio-drame, uključujuči sve njene komponente: tekst, režiju, glumu, muziku i tonski snimak. Te godine takmičenje je uvršteno, zajedno sa televizijskom dramom, u redovan program Sterijinog pozorja i dobitnicima su dodeljene Sterijine nagrade za radio-tekst, radio-režiju itd. To je bio vidan znak priznavanja radio i televizijske drame kao integrainog dela savremene dramske umetnosti, što, de facto, one i jesu. Medjutim, zbog pretrpanosti programa Sterijinog pozorja, kao i uočenih specifičnosti radiofonskog i televizijskog izraza, čiji razvoj zaslužuje nepodeljenu pažnju, takmičenje radio-drame se od 1965. gođine samostalno razvija u posebnoj instituciji, poslednjih godina u okviru Nedelje radija.

142