RTV Teorija i praksa

dimenzije platna diktiraju i drugačije ritmiziranu interpunkciju, a utječu i na montažu, pošto, recimo, modificiraju ustaljena rješenja plan-kontraplan Ш bliski plantotal i nameču im drugačije modalitete temporalnog i prostornog otjelotvorenja, što se sve gubi prenošenjem filma u sinemaskop, te u takvom slučaju odličan TODD-A-O film postaje loš sinemaskop film. Pa kad je to tako, kad se razlike itekako primjećuju u okvirima promjena do kojih dolazi na velikom kinematografskom ekranu, kako li če tek izgledati poremečenja do kojih dolazi kad se filmski prizor ili cjelina filma sa velikog platna u dvorani prenese na mali, sobni, televizijski ekran? Јег, još jednom, time nismo promijenili samo količinski profil slike, samo njenu vanjštinu: spomenutim činom zadrli smo i u njeno kvalitativno biče, izvršili smo nedopuštena i štetna pomjeranja u samoj jezgri vizuelne strukture. Što sve zajedno nikako nije moguče smjestiti u okvire perifernog, estetičkog, ne baš suviše važnog problema. Jer, svakodnevno smo svjedoci posvajanja kojeg televizija vrši nad filmskim kinematografskim repertoarom: ta odakle bi urednici smogli materijala za svoj program kad veoma često ne bi posizali za aktuelnom i historijskom riznicom kinematografskih filmova, kad prostor malog ekrana ne bi povremeno ispunjavali dometima snimljenim za veliki ekran... Nevolja je u tome što većina kinematografskih filmova nije samo snimljena več i „mišljena” za veliki ekran... A sva logična predviđanja o tome što na mali ekran ide a što ne ide, übrzo se otkrivaju netočnim i proizvoljnim, čak i u slučajevima kad su prijedlozi popračeni sasvim uvjerljivim argumentima i vjerojatnim prognozama. Svojevremeno, prije nekih petnaestak godina, pisac ovih redaka prisustvovao je zanimljivom eksperimentu jedne strane televizijske institucije, Urednici filmskog programa pozvali su putem ankete gotovo sve aktivne kritičare, teoretike i estetičare da naprave listu kinematografskih filmova koji bi a) po njihovom mišljenju idealno odgovarali formatu i posebnosti malog ekrana, odnosno, listu filmova koji b) nikako ne bi podnjeli prikazivanje na televizijskom programu.

54