RTV Teorija i praksa

srca’ koja je karakteristična za ovaj program, doprinosi stvaranju paralelnog društvenog poretka (jednog idealizovanog društva) u kome, na primer, bogatstvo Ijubavi može da bude zamena za bogatstvo u novcu.” Jedan peruanski istraživač, Gorki Tapia 7 , usmerio je svoju pažnju na televizijski crtani film Los Picapiedra (u orginalu The Flintstones ) prevedeni američki serijski film prvenstveno naraenjen deci, u kome se zajednica pećinskih Ijudi modernizuje do karakterističnih, današnjih razvijenih nacija kapitalizma. On je zapazio da se u tom programu očigledno tendenciozno prikazuje: 1. Sredina je potrošačko društvo bogato materijalnim dobrima i, naravno, bez kontradikcija i konflikata. Ova sredina nije slučajno odabrana, jer stalna težnja serije je da kroz tu fikciju pokaže kako je prirodan cilj razvoja čovečanstva - kapitalizam. 2. Jedna od centralnih vrednosti je sebični individualizam u pratnji osorne konkurencije. U principu, šanse su jednake za sve Ijude, ali najbolje pozicije u životu pripadaju najboljim pojedincima, to jest onima koji druge nadmaše u takmičenju, 3. Uspeh i sreća u životu sastoje se u uzdizanju iznad ostalih u smislu materijalnog blagostanja, koje se ogleda u posedovanju što više dobara i korišćenju što više usluga. To isto važi za prestiž i moć. 4. Društvo nagrađuje one koji tu igru dobijaju, a kažnjava one koji gube. 5. Međutim, ponekad oni koji gube mogu da izbegnu svoju sudbinu i smene pobednike uz pomoč magičnih i viših sila. (Njih u programu predstavlja mitski karakter „Gazu" koji, na primer, može da pretvori radnika u menadžera a menadžera u radnika... za nekoliko dana.) 6. Oni koji u toj borbi gube moraju da prihvate svoj „žreb” kao delo sudbine,

više sile i sopstvene nesposobnosti. Njihovo ponašanje treba da se ođlikuje konformizmom i pomirljivošću, a ne agresivnošću ili pobunom. Za njih je to prirodan red stvari koji ne treba da se menja. Tapia dokazuje da je ovakva sugestivno usmerena šema okrenuta ka publid deci, vrsta rane „društvene vakcinacije”. Ona se pomoću naoko bezazlenih crtanih filmova übrizgava u dečiju svest i stvara otpornost prema drugačijim vrednosnim normama, novim verovanjima i suprotnim vizijama života i razvoja „... koje bi mogle da ugroze psihičku usklađenost pojedinca sa kapitalističkom ideologijom”... CELINA SASTAVLJENA OD PREDSTAVA Televizijsko istraživanje u Latinskoj Americi je u tako ranoj fazi razvoja da još nije moguće sa sigurnošču izvlačiti opšte zaključke iz istraživanja kao što su bila ova raaločas pomenuta. Mora da se obavi mnogo više različitih studija - posebno na području merenja stvarnog ponašanja za koje se pretpostavlja da je izazvano deiovanjem medija - s ciljem da se sa povećanom pouzdanošču proceni stvamo negativni uticaj poruka na ijude. Ipak, postoječe studije koje se odnose na predstave koje stvara televizija, već obezbeđuju prilično valjane pokazatelje da ovaj medij među publikom izaziva prihvatanje jednog broja uverenja o Ijudskom životu i sudbini, za koja mnogi kritičari kažu da su pogubna. iz istraživanja u istraživanje ponavlja se upadljive slićnost među brojnim zapažanjima. Izvedene u različitim sredinama i u različito vreme, iz raznih uglova i po različitoj metodologiji, ove stuđije pokazuju zakonomernost u modelima koje predlažu. U stvari,

7 Tapia Delgado Gorki Los Picapiedra, aliados del imperialismo, ideologia у medios de comunicacion de masas, Textual Revista đel Instituto Nacionai de Cuitura (Peru), 1973.

200