RTV Teorija i praksa

Na ova pitanja tražen je odgovor u jedom ambicioznom istraživanju na stratifikovanom uzorku od 1000 domaćica, koje su obavili Univerzitet u Marakaibu, Venecuela i Kolomina de RiVera. 5 Ova studija je pokazala da gotovo polovina ispitanica veruje da su radio i televizijske „novele” potekle iz realnog života. Pokazala je takođe visok stepen projekcije u situacije koje su prikazane u tirfi programima: u stvari, na pitanje da li su problemi koje prikazuju radio i televizijske emisije siični sa onima koje imaju ispitanice i njihovi prijatelji, nešto malo iznad 61% ogovorilo je potvrdno. Štaviše, na pitanje da li rešenja problema koje su nudile radio i televizijske emisije rešavaju i njihove probleme, gotovo 53% ispitanica odgovorilo je potvrdno, Konačno, oko 30% intervjuisanih domaćica, izjavilo je da njihova deca imitiraju protagoniste radio i televizijskih emisija. I, kao što Kolomina de Rivera primečuje, što je niži društveno-ekonomski i obrazovni status ispitanica to su izraženije ove posledice među članovima publike... Neke druge pretpostavke testirane su pomoću analize sadržaja reprezentativnog nedeljnog programa u Karakasu i na uzorku od 938 učenika i učenica šestog razreda osnovne škole. I iz odabranih programa i iz komercijalnih spotova, kod dece se formira predstava o opštem načinu života na siedeći način: 1. Život postoji đa bi u njemu pojedinac uživao, Da bi se to postiglo, za pojedinca je važna stvar da stekne dobru društvenu i ekonomsku poziciju. 2. Ciljevi u životu su sticanje novca, prestiža, lepote, zdravija i zabave. 3. Novac može da se nabavi na bilo kakav način, uključujući tu i pljačku i krađu, jer krađa je laka pošto mnoge prestupnike pravda nikada ne stiže.

4. Lepota i zdravlje mogu da se steknu korišćenjem reklamiranih proizvoda koji sadrže čarobne formule i čudne sastojke izmišljenih imena. 5. Zabava se najčešće identifikuje sa posedovanjem luksuznih piča, divne odeče, pušenjem fine cigarete u društvu raskošne plavuše. 6. Naučnici su mesečari koji žive van realnosti i ne znaju da uživaju u životu; oni stvaraju oružja koja nisu u stanju da kontrolišu i uvek su siroti ukoliko svoje tajne pronalaske ne unovče. U celosti, programi slikaju lak, uzbudljiv, avanturistički i često nasilnički život kao poželjan model egzistencijc. Reklame stimulišu veštačke, sekundarne potrebe izazivajući iracionalnp, potrošačko ponašanje, prikazuju egoistično ponašanje najviših slojeva i vrednosti društvenog prestiža, lepote i zdravlja stavljaju daleko iznad vrednosti intelektualnih dostignuća, kulturnog razvoja, duhovnog uzdizanja i društvene solidarnosti. Pomoću tih vrednosti stvara se etos onoga što je uspešno, srečno i razvijeno, jedna slika sveta za koji bi maltene trebalo i da poginu pametni ijudi, samo da bi ga se domogli... Ponekad, možda da bi zadovoljili Makluana, sami masovni mediji odlučuju da postanu poruka ijubavi i čarobnjaci. Na primer, u Argentini postoji televizijski program Želim da se udam, a vi?. On ima ulogu posrednika koji pomaže neudatim ili razvedenim ženama i muškarcima da se susretnu na bini, ili čak da se venčaju pred kamerama. Prema Valžeu i Ulanovskom 6 „ ,velika tema

5 Colomina de Rivera Marta El huesped alienante; un estudio sobre audiencia у efectos de las radio-telenovelas en Venezuela, Maracaibo, Universidad del Zulia, Facultad de Humanidades у Educacion, Coleccion de Ensayos n0.1., 1968.

' VValger Sylvina у Ulanovsky Carlos TV guia negra; una epoca de la television en la Argentina en otra epoca, Buenos Aires, De la Flor, 1974.

199