RTV Teorija i praksa

vidovima manifestuju kroz privređivanje u uslovima robne proizvodnje. Kao što je karakteristika procesa komuniciranja u samoupravnom društvu pravo na informaciju, tako je i ekonomska propaganda samoupravno pravo privrednih organizacija, pravo radnih Ijudi da obaveštavaju i budu obavešteni o specifičnim pitanjima od neposrednog interesa za rezultate njihovog privređivanja, odnosno kad je reč o potrošaču, da bude obavešten o činjenicama koje su od uticaja za podmirenje njegovih potreba. Ekonomska propaganda u samoupravnom društvu je, dakle, pre svega, pravo udruženog rada da obaveštava o svojoj delatnosti. Ona je, istovremeno, i sredstvo za upoznavanje potrošača sa proizvođačima, njihovim svojstvima i kvalitetom. Ekonomska propaganda treba, isto tako, da u sistemu celokupnih tokova komuniciranja doprinese ravnoteži ponude i tražnje, proizvodnje i potrošnje. No, valja upozoriti da se tu kriju velike opasnosti izneveravanja lojalnosti i to najmanje iz dva razloga - prvo, visoka koncentracija finansijske moči več sada doprinosi neravnopravnosti u konkurenciji, drugo, suprotstavljanje „konkurenciji” može dovesti do nelojalnosti. Masovni mediji kroz ekonomsku propagandu pružaju veliki broj raznovrsnih informacija i pomažu potrošaču u orijentaciji odabiranja proizvoda za podmirivanje njihovih potreba. U tržišnom načinu privređivanja ostvaren je veliki napredak u našoj ekonomiji. Ekonomske su poruke ekonomska propaganda kao vid privredne delatnosti, a javile su se lednako као potreba radnih organizacija i potreba potrošača, i svakako su i one doprinele ekonomskom napretku, ne samo u kvantitativnom, nego i u kvalitativnom pogledu. No, u praksi ekonomske propagande i sama delatnost ekonomske propagande susreče se sa mnogo dilema i pitanja. U pfaksi ekonomska propaganda nije dovedena u zadovoljavajući sklad sa novom društveno-ekonomskom dakle samoupravno-socijalističkom sadržinom robnog privređivanja u našim uslovima. Stoga, bez sumnje, naša ekonomska propaganda nosi mnoge negativne uticaje kao što, uostalom, mnoge negativne elemente nosi i način robnog privređivanja kako se on ostvaruje u životu. Naime, kao što često tržišno ponašanje proizvođača nije u skladu sa društvenom svojinom sredstava za proizvodnju, društvenošču dohotka i samoupravljanjem, tako je često i propaganda po sadržini i oblicima u neskladu sa njenom društveno-ekonomskom ulogom u našim uslovima.

110