RTV Teorija i praksa

štampe prodaja prostora u novinama ili časopisima. Oglašivač plača oglas da bi što šire cirkulisao - to što je kod štampe tiraž, kod radija i televizije je broj radio, odnosno TV prijemnika koji mogu da, zahvaljujuči broju i snazi predajnika i pretvarača, prime poruku. Uloga ekonomske propagande u finansiranju rada radio-difuznih organizacija, međutim, veoma je različita. Ekonomska propaganda je glavni, a često jedini izvor prihoda radio-difuznih organizacija u SAD i u zemljama Južne i Srednje Amerike. Takođe je jedini izvor prihoda za komercijalne RTV organizacije u zemljama koje imaju pored toga organizacije koje se isključivo finansiraju iz pretplate (Austrija, Japan, Kanada i Velika Britanija). U evropskim zemljama situacija je takođe različita. Španija, Luksemburg i Monako finansiraju se uglavnom iz ekonomske propagande. U ostalim zapadnoevropskim zemljama je to drugi po redu prihod, iza pretplate, koji jedino u slučaju druge Nemačke televizije (ZDF) prelazi granicu od 50%. U socijalističkim zemljama istočne Evrope, osim u Mađarskoj, prihod iz ekonomske propagande je minimalan. U zemljama u razvoju u Africi i Aziji, prihod iz ekonomske propagande je beznačajan u odnosu na ukupni prihod. U večini tih zemalja prvenstveni vid finansiranja predstavlja dotiranje iz budžeta, zatim veoma skromni prihodi iz pretplate (s obzirom na mali broj radio i TV prijemnika) i tek na kraju prihodi iz ekonomske propagande. To su, međutim, prihodi na koje imaju neposredan uticaj direkcije RTV organizacija, dok sve ostale prihode radio-difuzne organizacije primaju preko ministarstva za informacije ili ministarstva finansija. Što se tiče naše zemlje, želim da vas podsetim da sam u svom referatu na ovom skupu pre dve godine izneo podatak da srao mi jedna od retkih evropskih zemalja u kojoj je ekonomska propaganda na radiju i na televiziji postojala od samog početka njihovog rada. Što se tiče početka ekonomske propagande na radiju mi smo na drugom mestu u Evropi, - zajedno sa Italijom, jer je samo Nemačka počela sa ekonomskom propagandom pre nas, a na televiziji smo na petom mestu u Evropi - zajedno sa Finskom, Nemačkom i Španijom, a рге nas i njih su počeli samo Monako, Luksemburg, Portugalija i Velika Britanija. Interesantno je, takođe, da pri uvođenju ekonomskih propagandnih poruka kod nas nisu igrali bitniju ulogu

116