RTV Teorija i praksa

fmansijski momenti ili se bar o njima nije diskutovalo, več saznanje da treba slušaocu, odnosno, kasnije gledaocu, pružiti i neophodne informacije o potrošnim dobrima i drugim ekonomskim činjenicama važnim za život čoveka. Takođe, nikad nije bilo nekog ozbiljnijeg otpora naše štampe ekonomskoj propagandi na radiju i na televiziji, dok se u mnogim drugim zemljama vodila ogorčena polemika da li dozvoliti ili ne ekonomsku propagandu na radiju i na televiziji s obzirom na interese štampe. Značaj uloge ekonomske propagande u finansiranju rada naših radio-difuznih organizacija, na žalost, iz godine u godinu je manji što je, po mom mišljenju, loše za dalji razvoj radio-difuznih organizacija. Rekli smo da ekonomska propaganda na radiju i na televiziji predstavlja prodaju vremena za emisiju. To se može, razume se, uraditi na razne načine i svaki od tih načina ima varijante. Dva najpoznatija načina ekonomske propagande na radiju i na televiziji su prema, na žalost prihvačenim stranim nazivima, sponzorstvo i spotovi. Engleska reč sponsor u stvari znači jemac, a u određenim prilikama kum. Ova poslednja reč najviše odgovara stvarnom odnosu između naručilaca EP i RTV organizacija, Naručilac kumuje određenom programu, Plaća sve troškove za proizvodnju određenog programa i za njegovo emitovanje i time stiče i pravo da koristi taj program za propagandu svojih proizvoda. Posebnim ugovorom predviđeno je određeno ograničenje tog prava. Propagandne poruke obično su dopuštene na početku i na kraju programa, a u mnogim zemljama i u jednom ili više prekida programa, zavisno od dužine programa. Mogućne varijante tog sistema EP su u učešću više sponzora, odnosno kumova, u jednom programu, pogotovu ako se radi o skupljoj vrsti programa, ili u naizmeničnom kumovanju - jedne nedelje jednog dana sponzor je jedno preduzeće, a druge nedelje ili drugog dana drugo preduzeče. I tu je mogučno šire učešče naručilaca programa. Naše radio-difuzne organizacije koriste ovu formu, pre svega, za filmske programe, pa i za neke sportske programe. U prošlosti se pristupalo i übacivanju ekonomskih poruka prekidanjem filmskog programa, sada je to, na zadovoljstvo publike, prestalo. Sistem sponzorstva u svim njegovim formama najdoslednije je koriščen u SAD i zemijama Južne i Srednje

117