RTV Teorija i praksa

Amerike, kao i u Japanu. Ali i tu važi pravilo da ekonomske poruke ne smeju da pređu 20% vremena sponzorisanog programa. Zbog otpora prekidanju sponzorisanih programa, a da se izbegne mogući politički uticaj sponzora na radio i na televizijski program, sve više se razvija drugi oblik ekonomske propagande na radiju i na televiziji - oblik spota. Engleska reč spot znači u stvari, mrlja, pega, a u određenim prilikama mesto, kraj, i počela se upotrebljavati za plaćanje na licu mesta, za plačanje prilikom isporuke robe. Počela se upotrebljavati i za plaćanje kratkih ekonomskih poruka na radiju i kratkih propagandnih filmova na televiziji. Mislim da naš izraz ekonomsko-propagandna poruka tačno odgovara suštini ovog oblika ekonomske propagande. Na televiziji ove poruke mogu biti kratke, svega 7 sekundi, ali obično traju 30, 45 i 60 sekundi. Na radiju su takve kratke poruke skoro uvek povezane sa muzikom iii pesmom. Ovaj oblik propagande se veoma razvio i u nekim zemljama predstavlja jedini dozvoljeni oblik. Ekonomske poruke emituju se u posebnim blokovima ekonomske propagande. Među ostalim oblicima ekonomske propagandc možerno pomenuti još posebne dokumcntarne emisije, ili dokumentarne filmove o jednom preduzeču, fabrici, farmi ili sl. Na televiziji mogli bismo još pomenuti najjeftiniju vrstu propagande dijapozitive. I dijapozitivi mogu biti pračeni bilo glasom ili muzikom i mogu biti kraće ili duže угетепа na ekranu. U našoj zemlji, možemo reći, i na radiju i па tclcviziji preovlađuje forma spot, odnosno kratka ckonomsko-propagandna poruka. Ove poruke su uvrštene u radio-programc naših radio-stanica na najraznovrsnije načine. Cak i u okviru jedne radio-stanice koja emituje tri ili četiri radio-programa dnevno postoji sasvim različit način uključivanja EPP u program. U jednom programu na primer, imamo tri određcna programska bloka dncvno posvečena ekonomskoj propagandi, a na drugom programu imamo svakog časa ekonomsko-propagandni blok od 5 ili 6 minuta. Na televiziji možemo reči da imamo u osnovi tri EPP bloka u toku svakoga dana i posebne EPP blokove u pauzama određenih prenosa sportskih događaja, pre svega fudbalskih utakmica, kao i EPP blok u emisiji Nedeljom popodne.

118