RTV Teorija i praksa

Mr ecc

Kruno Novak,

RTV Zagreb

NEKI STAVOVI PRIVREDNIKA O EKONOMSKOJ PROPAGANDI

Ovo če se izlaganje temeljiti na rezultatima istraživanja Ekonomska propaganda i masovni i to na onom njenom dijelu koji ocjenjuje društvenu ulogu ekonomske propagande i utjecaj te propagande na primaoca poruka. ~U cijeloj zemlji skoro je jedinstvena ocjena privrednika da je na radiju, među svim medijima, ekonomska propaganda zastupijena baš u pravoj mjeri. Izjave o pravoj mjeri ekonomske propagande na radiju kreću se od preko polovice anketiranih u Bosni i Hercegovini do skoro tri četvrtine u Hrvatskoj. Za pravi obim oglašivanja na televiziji nema toliko povoljnih ocjena i postotak se kreče između 40% u Sloveniji, do 50% u Bosni i Hercegovini. Štampa je zabilježila s druge strane i najmanji broj prigovora da publikuje suviše oglasa. Anketirani ovo prebacuju u prvom redu televiziji, zatim radiju i na kraju štampi...” Očito je iz ovih navoda da ekonomska propaganda u masovnim komunikacijama ne preopterećuje, da nema onoga maha, prostora i prodora koji joj neki prigovaraju. U cjelini, pak, su najčešči odgovori da je ekonomska propaganda zastupljena u pravoj mjeri, rjeđi da je ima suviše i najrjeđi da je ima premalo. S ovim pitanjem povezane su i preferencije prema pojedinim glasilima, vrstama masovnih medija. To zaslužuje posebnu ekspertizu, jer je samo u tabelarnim prikazima centara za studij programa i istraživanje auditorija obrađeno na ovu temu više desetina tabelarnih prikaza. Preferencije su posebno relevantne za naše izlaganje, te se na to ukratko osvrćemo. Nijedno od sredstava masovnih komunikacija - ne preferira se izrazito. Ipak, najčešče su preferencije prema radiju, zatim televiziji, dnevnim listovima i redom prema ostalim glasilima. Odstupanja

1 Ovo istraživanje sproveli su 1976. godine u 663 organizacije udruženog radacentri za ispitivanje programa i auditorijuma RTV Beograd, Ljubljana, Novi Sad, SkopIje i Zagreb. Detaljniji podaci o ovom istraživanju saopšteni su u radu Lade Pohara Problemi ekonomske propagande na TV videni očima istraživača, Bilten Savetovanja, Dubrovnik 1976.

127