RTV Teorija i praksa

Cesto se pripisuju lekovite osobine nekim proizvodima, iako ne postoji autoritativno jemstvo za takve osobine proizvoda, a i kad bi postojalo, pojavljuje se drugi problem - kolizija sa zakonom o zabrani reklamiranja lekova. Koliko smo mi tolerantni prema ovakvim tvrdnjama, može se videti u brojnim spotovima, kad je u pitanju propagiranje mineralnih voda, kozmetičkih sredstava, raznovrsnih čajeva i slično, bez obzira na to da li se reč „leči” direktno upotrebljava ili to provejava u podtekstu. Pitanje teksta u porukama je pitanje za sebe. Krajnje je vreme da shvatimo da se ne mogu više kreirati poruke koje vrlo providno iznose nerealne i neistinite tvrdnje, kao „produžava vasu mladost”, „bistri pamet”, ili tekstove koji pothranjuju potrošačku groznicu. Ni muzika nije uvek dobro odabrana. Komparativna propaganda po svojoj formi, nameni i načinu potenciranja određenih kvaliteta proizvoda, može da bude vrlo prikladna i korisna, posebno za potrošače. Ali največi problem je što je tu skoro uvek, kao po pravilu, prisutna mogućnost zloupotrebe koja može da bude fatalna i teško popravljiva za drugog proizvođača. Na kraju reći ču još nekoliko reči o nagradnim igrama. Problem koji zaslužuje možda i posebnu raspravu. Komisija EPP JRT je još na početku ove godine donela odluku da se od 1. jula zabrani emitovanje nagradnih igara na rađiju i na televiziji, posebno kad je u pitanju nagradna igra koja obavezuje na kupovinu nekog proizvoda da bi se sakupili njegovi sastavni delovi (ambalaža), a time steklo pravo na nagradu. To znači, bez obzira na to da li nam treba u tom času ili ne, podstiče nas na kupovinu, sa često neadekvatnom nagradom. Ovom načinu propagiranja proizvoda mogu se pripisati mnoge negativnosti. Pre svega podstiče potrošača, a najčešče decu, da troše mimo svojih potreba i mogućnosti, razvija strast hazarda i želju za lakom zaradom, što je u vaspitnom smislu van svih pedagoških normi.

135