RTV Teorija i praksa

najefikasniji način a u skladu sa postavljenim ciljevima. Pošto se u zemljama u razvoju ovi ciljevi obično tiču orijentacije društva u pravcu razvoja, i pošto se u sredstvima za komunikaciju oskudeva, planiranje komunikacije može doprineti da se obezbedi da se sredstva u ovim zemljama upotrebe za napredak svih oblika razvoja uključujuči i razvoj sela. Naplaniranje komunikacije na nacionalnom nivou vlade tih zemalja obraćaju sve veću pažnju a to čine i međunarodne agencije. Sistemološki prilaz je inspirisao istraživanja i u drugim disciphnama što je značajno uticalo na razvojnu komunikaciju. Jedna od ovih disciplina je obrazovna tehnologija. Neki rezultati istraživanja upotrebe novih metoda i materijala u redovnom (školskom) obrazovanju, pokazali su da se ti metodi i materijali mogu upotrebiti i u vanrednom (vanškolskom, razvojnom) obrazovanju. Ovo prenošenje metoda iz jedne oblasti u drugu postalo je intenzivnije otkako su se UNESKO, Prehranbena i Poljoprivredna organizacija, bilateralne i druge međunarodne agencije i istraživačke organizacije, zainteresovali za oblast vanškolskog obrazovanja i seoskog razvoja. Nije po sredi samo pitanje prenošenja upotrebe izvesnih metoda i materijala (mada je i to važno) već je još važnije da se prihvata nov prilaz proučavanju učenja i komunikacije. Današnja inovativna obrazovna tehnologija je рге svega nauka sinteze, a pravac prema sintezi je izgleda veoma potreban pri izučavanju razvojne komunikacije - kako bi se i dopunjavalo naše znanje o mogučnostima i potencijalima, i humanizovao niz ranijih teorija. KOMUNIKACIJA KAO ORUĐE DRUŠTVENE PROMENE Razni koncepti koji su obogatili naše znanje o ulozi komunikacije u razvoju sela, a koje smo ovde zbirno prikazali, nisu znatno promenili opšteusvojeno gledište o komunikaciji kao sredstvu za prenošenje informacija radi übeđivanja. U celini uzev, ponašanje komunikatora - učitelja, nosilaca promena, reklamnih i propagandnih eksperata, političara itd, - { otkrilo je orijentaciju koja je u suštini vertikalna, direktivna, usmerena u pravcu manipulacije i indoktrinacije. Izgleda je je ova orijentacija prirodna posledica koncepcije razvoja koja naglašava modemizaciju Prema ovom gledištu „zaostale” zemlje trebalo bi da prihvate vrednosti, socijalnu

152