RTV Teorija i praksa
ncdostatka postupnog i analitičnog praćcnja društvcnih pojava doživimo stres - pozivamo se na sredstva informisanja. Zašto? Zato što su опа najdinamičniji komunikatori idcja u svom obimu njihovih ispoljavanja. Obzirom da jc TV najmasovniji komunikator naša pažnja trcba da jc usrcdsrcđenija, naša zapažanja pronicljivija, naši zahtcvi smcliji i idcjno višcstraniji - usmcrcni prcma svim vidovima TV kazivanja; političkim obrazovnim, ckonomskim, zabavnim, umctničkim i drugima. 0 POIMU TV STVARALAC Ko sc u razgranatom sklopu na realizaciji TV programa smatra stvaraocem, na osnovu kojih mcrila i sa kolikim udclom odgovornosti? Smatram da iscrpan odgovor na ovo pitanjc (pitanja) suštinski odrcđujc TV, a timc i ulogu i značaj TV kritike. Korcktan odgovor na ovo pitanjc zahtcva studiozniji pristup kao i sudelovanjc naučnog tima (poiitikologa, sociologa, ckonomista, pravnika) i društvcnih radnika iz svih sfera. Za tako datc odgovorc potrcban jc prostor i mi verujemo da ćc ga vrcmcnom časopis RTV - teorija i praksa ustupiti, Ovom prilikom pokušaću da raščlanim pojam TV stvaralac - u stvari, samo da prcdočim složcnost njegovog značenja. Treba naglasiti da TV intcrno poscdujc kreativno-tehnički sklop koji njcnu tchnologiiu čini spccifičnom. Prema tomc, ono što u tom proccsu a sa razlogom odrcđuje pojam TV stvaraoca, sada, nijc u domcnu našcg razmatranja. U odnosu na izbor sadržaja za TV programc nemaju uticaja rcditclji, kamcrmani, sccnografi, kostimografi itd., vcč urednici cmisija, Nas znači intcrcsuju stvaraoci sadržaja a nc njihovi realizatori. A upravo'oni (urcdnici TV) neistražcno su i zapostavljeno područjc TV kritikc, Od urcdnika TV zavisi idejnost programa 1 njcgova sadržinska vrcdnost. Od urednika TV zavisi i angažman pisaca. A to znači da od njegovc ličnc obrazovanosti idcjnosti, kulturc i komunikativnosti zavisi i izbor saradnika iz pomcnutih društvcnih sfcra. U pojcdinim inlormativnim cmisijama TV stvaraoci su političari, ckonomisti, kulturni radnici itd, Brojne od tih cmisija po svojoj konccpci|i nisu bilc pristupačne. Mnoge informacijc o ozbiljnim temama daju se, figurativno rečeno ~iz brzog voza ’, A kada informacija „guta samu sebe” auditorijum ostajc „gladan” i potrebu za „sitošću” zadovoljava
197