RTV Teorija i praksa
na drugoj strani. Mnogi urednici u informativnim emisijama daju „autoritativne” poruke. Takve pomke deluju nezgrapno i po formi podsećaju na telalsko-dobošarska obaveštenja. Ali prostore, koje su nekad spajale volovske i konjske zaprege, danas spajaju autobusi i avioni itd. Pa prema tome forma, u našem slučaju podrazumeva i bit poruke. Ukratko, TV stvaralac je svako kome je data na raspolaganje TV tehnika da njenim posredovanjern emituje poruke. OBAVEZA, ODGOVORNOST I ZNAČAJ TV KRITIKE Cinjenica da smo samoupravno, nesvrstano i socijalistčko društvo, da su naši političko-ekonomski i društveno-sociološki stavovi u mnogome novina, da ti stavovi po sadržaju prevazilaze interna društvena zanimanja i da pobuđuju interesovanja i ostalog sveta - obavezuje nas da sa večom pažnjom i ozbiljnošču pratimo i analiziramo sve što čini i predstavlja naše, u celini uzev, društveno biće. Obaveza, odgovornost i značaj TV kritike tim je delikatnija. Ona treba da postavlja mnoga pitanja i da na njih daje odgovore kako bi iz raznolikih uticaja, koje putem svojih programa vrši TV, odredila štetnost, korisnost i snagu delovanja na auditorijum. Pitanje da li smo takvu kritiku imali i da li je imamo, upućuje nas na odgovor da li smo takvu kritiku negovali, podržavali i želeli? Ali, isto tako, šta očekivati od TV kritike ako njeni i najlucidniji i društveno najkorisniji osvrti bivaju potisnuti i ostaju bez rezultata? A ne može se reči da naša kritička misao nije savladala abecedu kada su u pitan'ju prograrai TV; naglašavala je da nema bezidejnih poruka i da su one podjednako snažne u američkim crtanim filmovima i EPP TV Naglašavala i obrazlagala, pa šta? Ništa se bitno nije izmenilo. TV mora i komercijalno đa misli i posluje. A rečeno je: „Cuvajte se Danajaca kada i darove donose”. Prema tome ne treba TV kritiku svoditi na mišljenja koliko je ona pomogla reditelju, kosfimografu, toncu, scenografu itd. već, bar za sada, na osnovno: kakva je, po naše društvo korist od režiranih sadržaja. Stvoriti i prihvatiti takvu kritiku, ujedno ! znači stvoriti na televiziji nama potreban i prepoznatljiv program.
198