RTV Teorija i praksa

RADIO

POTRAGA ZA VREDNOSTIMA NEVIDLJIVOG POZORJA

Od 14-17. novembra u Novom Sadu održan je jugoslovenski stručni sastanak ..O odnosu tehnike i estetike na radiju”. U organizaciji domačina ovog sastanka Radio-Novog Sada, predstavnici dramskih redakcija i tehničkih službi radio-stanica iz naših večih centara, i kritičari onih listova koji stalno ili povremeno pišu o radijskoj problematici i o radijskim programima - u referatima i razgovorima razmatrali su pitanja od najšireg značaja za teoriju i praksu radija. Več sami naslovi pojedinih izlaganja na pomenutom sastanku - Autor i pisanje za radio (Jovan Lubardič, Radio-Sarajevo), Autohtonost prostora radio-drame (Магко Lehpamer, Radio-Zagreb), Formiranje glumačke krenrije u radio-drami (Rosanda Sajko, Radio-Ljubljana), Tehnički uslovi kao bit dramaturgije savremene radijske igre (Darko Tatič, Radio-Beograd) i drugi - ukazivali su na činjenicu da se radijski poslenici iz dana u dan suočavaju sa pitanjima koja su od presudne važnosti kako za radio kao sredstvo informacije, tako i za radio kao instituciju u čijoj kroz radio-dramu do punog izražaja dolazi i kreativan čin. Poznato je, naime, da je radio-drama protekle decenije prodrla i u najšire redove slušalaca. Prema nekim podacima na radio-talasima širom sveta dnevno se emituje dva do osam časova radio-dramskih programa, što, s jedne strane, svedoči pravu meru populamosti, a s druge, uticaj na nebrojenu publiku. Posle detaljnih programskih iskustava, kada su savladane пе samo tehničke i organizacione teškoče, sve neodoljivije i nametljivije probio se u delatnosti radija i dramski izraz, svojim specifičnim glasom i zvukom. Mnogi pisci, glumci, reditelji, ton-majstori, muzički stručnjaci i ostali, opredelili su se da radio-dramom iskažu svoja poimanja čoveka i njegove sudbine, oslonjeni na vlastite fnogućnosti u najraznovrsnijim radiofonskim tumačenjima života i društva. U svojim prvim periodima radio-drama nije bila ništa drugo do

38