RTV Teorija i praksa

nad drugim postiže se balansom, utišavanjem elemenata koji nisu dominantni. Tu je poželjno i delikatno ustupanje mesta. Količina eksponiranosti zvuka meri se decibelima. Pri tom se vodi računa o karakteristici zvuka, jer mimo decibelnog određivanja zvučni fenomeni mogu svojom bojom i drugim karakteristikama biti prisutni u uhu i duhu slušaoca. Zvuk se montira po osećanju kao što se vodi letelica. Egzaktna merenja, stavljanja na četvorokanalni magnetofon retko kad donose rezultat kakav postižemo onim „hand-made”. Potpomagaje komplikovanim uređajima od koristi je kada služi za predmiksažu, kao memoriograf. NOVA RADIJSKA IGRA Polazište nove radijske igre jeste verovatno u dadaizmu. Sredinom pedesetih godina na primer, pripadnici „bečke grupe” (amateri, zanesenjaci iz jedne eksperimentalne radioradionice van radio-stanice i van programa) - Gerhard Rim (Gerhard Rhiim) i Konrad Bajer (Conrad Вауег) pravili su zvučne igrarije kojima dugo nije bilo priznavano pravo građanstva na konzervativnim programima radija. Međutim, tok vremena je dao za pravo ovim maštarima i inženjerima. Uticaj nauke i tehnike bio je presudan za oformljenje ovakvog pogieda na svet V.Klipert (VV.Klippert) kaže: „Njihove metode, način mišljenja, distanciranost, otuđenje - doveli su inspirisanošču igrarijom, tehnikom i naukom, do razbijanja tradicionalne postavke i forme”. Konkretna poezija i eksperimentalna literatura neobično su bliske ovom žanru. Oseća se u svemu delom brehtovsko nasleđe. Više se ne piše za radio, već radiom. Oni pokušavaju da političke strukture i realitete došifruju takve kakvi su: razbijene, otuđene. U poslednje vreme među šumove i zvukove übacuju se i takozvani originalni tonovi (o-ton). To su isečci dokumentamih snimaka koji služe kao građa za razvijanje socijalne sadržine „nove radijske igre”. Takva igra se utelovila u razvoj nove umetnosti uopšte, posebno multimedija. Nezamislivo je stvaranje novog žanra van datosti radija i tehničkih mogućnosti studija. Ocrtavaju se jasno sledeče karakteristike: • U osnovi nove radijske igre ostaje govor, koji je, međutim, izgubio svoj tradicionalni pojam. • Permutacijama je izvršena redukcija govora do granica konkretne muzike.

46