RTV Teorija i praksa

istovremeno kreirajuči nove zvučne jedinice i celine. Ovim se otvara ogromno kreativno polje, uz saradnju Elektronskog studija, čiji su se poslenici pokazali neobično zainteresovani za saradnju sa dramskim odeljenjem. ISTRAŽFVAČKI NAPORI U RADIO-BEOGRADU Teško je u jednom kratkom pregledu pobrojati mnogobrojne eksperimente učinjene proteklih godina, rasute kroz delove emisija, uspele pasaže u stranoj i doraačoj literaturi koja je poslužila kao povod za kreaciju. Zato čemo se zadržati uglavnom na onim nastojanjima koja su u samom polazištu eksperimentalna. Pol Pinjon napušta postdiplomske studije fizike i posvečuje se muzici. Sa Vladanom Radovanovičem, kompozitorom, osniva Elektronski studio i komponuje muziku, efekte i transformacije. Kao član jednog žirija uočava tekst pesnikinje Marije Čudine Zelena kuća i poduhvata se stereo-postavke ove drame, koja govori o disfunkciji sporazumevanja. Pesnikinja, kao izdanak civilizacije, lica u drami oprema savremenim radijskim sredstvima komuniciranja. Oni se kroz etar sporazumevaju i tendiraju sastanku u „zelenoj kuči”, jednom izmičućem kafkijanskom cilju. Glasovi se grčevito traže, ali, ometajući se, ometeni, ne stižu u pravi čas objektu svojih traganja. Pinjon je kao režiser kreirao jedan simbolični prostor u vidu koncentričnih krugova. Dva glasa iz aparata isprva lociraju prostor sobe centralno. Dramsko vreme odmiče i reditelj (uprkos tada skromnim sredstvima bojenja glasova - filtrima) uspeva pojavom šumova van prvobitno određenog kruga da označi sve veči prostor. Kasnije se formira prostor izvan sobe, granični, koji se simboličkom funkcijom povezuje sa centralnim - početnim krugom, kao vertikalno sveprožimajuči nesporazum. Tema stereo-drame Vladana Radovanoviča Odlazak pripada po autorovim rečima krugu „večnih tema”. „Nastavljanje života u drugom ne nadoknađuje smrt jedinke. Kašnjenje sledeće smrti u odnosu na prethodnu ne predstavlja nikako produženje života za sledećeg pojedinca; za sve prošle, sadašnje i buduće pojedince ništa se ne bi izmenilo i da se njihove smrti dogode istovremeno”. Tekst drame je organizovan u vidu partiture sa naznačenim upadima glasova, prostomim promenama, načinom izgovora,

48