RTV Teorija i praksa

Borut Trekman

STVARALAČKI PROCESI RADIO-DRAME

Kada smo pre nekoliko meseci na jednom od pripremnih sastanaka za ovaj naš susret pokušali da definišemo temu i stvarnu sadržinu njegovu, nije nam igleda bio baš sasvim jasan naslov koji je govorio o odnosu između tehničkog i estetskog u radiofonskom izrazu; činio nam se nekako suviše apstraktan, suviše mnogoznačan i kao da obuhvata čitav niz akutnih problemskih žarišta radiofonskog izraza istovremeno, a nijedan dovoljno iscrpno. Onda je počeo razgovor. Trebalo je tematizovati sve vidike i nijanse koje omogučuje i nudi naslov, iznači nekakav njihov celishodni red i sistem, osmisliti ih unutarnjom koherentnošču i povezanošću; kako bismo konkretno predočili sve ono što je bilo nabačeno u razgovoru i za šta smo najzad bili uvereni da mora biti predmet razmatranja u okviru našeg susreta, izabrali smo sam stvaralački proces unutar kojeg se postupno realizuje radio-drama, a pojedinačne faze ove realizacije su nam poslužile kao dovoljno konkretna tematizacija onoga o čemu treba da govore pojedinačna izlagaja. Tako su nastale podteme koje sasvim nedvosmisleno označavaju temeljne probleme savremenog radiofonskog stvaranja, kao i njegove izražajne slike; i tako smo imali utisak da smo prilično dobro i efikasno prevladali početne nedoumice (a možda čak i izvesnu početnu skepsu). Pa ipak, kada sam počeo da razmišljam o čemu bi zapravo trebalo da govorim u uvodnoj reči morao sam se više puta setiti svega toga, ali je sada bilo vrlo malo, gotovo nimalo onog prijatnog osečanja koje nas je prožimalo ranije. Iznova se pojavila čitava hrpa pitanja i, što je razmišljanje bilo intenzivnije, ona su se zaplitala u sve veće klube nejasnoća. Kako pod estetsko i tehničko, dve temeljne konstituante koje se naizgled isključuju, podvesti sve ono što određuje i čini složeno jezgro savremenog radiofonskog izraza? Kako odrediti stvarnu estetsku datost medija, koji je po svojoj prirodi i središnjoj ispovednoj usmerenosti izrazito savremen, rođen u duhu našeg stoleča, kad je čak i u savremenom umetničkom

55