RTV Teorija i praksa

otuđeni od svoje tehničke uslovljenosti, čime su uspeli da steknu i sasvim specifične stvaralačke karakteristike i osobine, kao i sasvim nove konstitucione sposobnosti koje smo več maločas pomenuli. Pitanje produktivnosti i reproduktivnosti na radiju pokazuje nam se sada u sasvim novom svetlu, pošto se otvara i zaoštrava čak i kod one forme koja je u prvoj fazi istorijskog razvoja radija bila gotovo jedina priznata kao apsolutna produktivnost. Odjednom se unutar nje zapaža jedan sasvim pritajen, ali zato ništa manje strahovit i dijalektički ništa manje utemeljen sukob između starog i novog, između progresivnih i regresivnih sila. Osnovni cilj ovog sukoba jeste uspostavljanje novog odnosa između tehničkog i estetskog u radiofonskom izrazu, što će reći: centralna tema ovog razmišljanja. Od sada se pojam estetskog ne može više sužavati na ono što je оп predstavljao još, na primer, teorijskim utemeljiteljima klasičnog tipa radio-drame, jer su tada, zahvaljujući manipulirajućoj ili izmanipuliranoj stvaralačkoj svesti, značenje i sadržina estetskog bili rođeni aplikacijom stvaralačkih elemenata, otuđenih od tehničke uslovljenosti radio-drame. Tek kada se ova otuđenost ukine i uništi, stvaralačka volja, prisutna u svakom pojedincu stvaraocu ponaosob, deluje i stvara ne koristeči manipulaciju kao jednu od svojih stvaralačkih metoda (ne čineči to čak ni bona fide, u uverenju da je sve što ona čini lepo i đobro i jedino spasonosno). Tek kađa se unutar radio-drame kao autohtone umetničke vrste uspostavi sloboda izbora onih elemenata koji treba da prenesu poruku, tek kada produktivnost stekne ono mesto koje joj i pripada, tek kada pluralistički konceptualizam bude zamenio manipulaciju novom, slobodnom razmenom ideja i iskustava, tek tada če se, slobodno i bez prepreka moći da povede plodan dijalog o odnosu između tehničkog i estetskog u radiofonskom izrazu, jer če i sva naša nastojanja ipso facto postaviti na novu kvalitativnu i vrednosnu ravan. Otud verovatno i ona početna skepsa koju sam u uvodu pomenuo, i otud verovatno ono čvrsto uverenje da ovakav dijalog mogu otpočeti i voditi samo oni pojedinci koji stvaraju, koji manifestuju visok nivo stvaralačke volje na području jugoslovenskog stvaralaštva za radio. Prepustimo im, dakle, reč.

60