RTV Teorija i praksa

medija se očekuje da obave klasične, lenjinske funkcije: agitatorsku, propagandnu i organizatorsku. U skladu sa tim ni televizija nema neko šire polje delovanja. U stvari, pošto raspolaže osvedočenom brzinom i očiglednošču, ona se smatra za najpogodniji kanal za izazivanje neposrednih propagandnih efekata, odnosno za agitovanje. Visoki funkcioneri televizije NDR nisu skrivali u razgovorima da je njena osnovna funkcija da kontinuirano agituje u korist „realnog socijalizma” koji se u Nemačkoj Demokratskoj Republici gradi od početka sedamdesetih godina. Međutim, projektovani ciljevi i do sada ostvareni efekti još se ne poklapaju. Osnovne informativne emisije tipa dnevnika (Die Aktuelle Kamera ) privlače pažnju tek oko četvrtine potencijalnog TV auditorija, mada se emituju u najgledanije vreme, u 19, Зо časova. Na listi popularnosti dvostruko veću pažnju privlače, na primer, zabavni programi. Ispitivanja gledalaca su otkrila da postoji određeno nezadovoljstvo šabloniziranim prilozima i nisko vrednovanje izveštavanja o aktuelnostima - što je najverovatnije posledica mogučnosti poređenja sa informativnim emisijama koje emituje televizija SR Nemačke. Ispitanici takođe prilikom rangiranja potreba, odnosno sopstvenih očekivanja od televizije, na prvo mesto stavljaju zabavu, pa tek zatim informisanje i obrazovanje. U isto vreme i kod radija i kod štampe informativna funkcija je prva u utvrđenim modehma potreba, što bi moglo da znači i da ovi mediji tu funkciju obavljaju bolje. Napori televizijskih poslenika sada su usmereni na pojačavanje uticaja (gledanosti) televizije i na usklađivanje ukupnog dejstva medija. Radio

54