RTV Teorija i praksa

' ALISA, VA], Сш SE POMAKLA ISPORAZVALJIVALA STAKLA (FW)

Čim j e Ali*a profla kroz tačku iščezavanja vizuelnog fveU, razbijajući ogledalo sveta gvožđurije, našla se usred niza prebrzih preobražaja koji nisu bili bez ikakve veze sa njenim suzama. J?a ko »am onda ja? Prvo mi to reci, pa ću se onda ja, ako je»am taJcva oaoba, shodno tome i predstaviti.” Lui* Kerol, profesor neeuklidovjke matematike, prvi je ukazao u svojoj bajci na dilemu sveta orijentiianog štamparskim otiskom. Danas su AHiine suze institucionalizovanc na mestima kao Sto je IzaJenski inititut (Big Sar, KaJifornija). U „Lajfu” od 12. jula 1965, ćitaoci su privedeni golemoj kadi za kupanje u kojoj, zaboravljajući na svoj pol, uzrast i identitet, siročad zapadne kulture štampanih otisaka imaju prilike da „sastmžu” sa sebe sve svoje stare identitete ućestvujući u epekoj seansi jecanja i grcanja. (Makluan, Kultura je naš posao)

jedno govoreći - drugo misleći i - treće radeći. ]er već u samoj linearno-mehaničkoj stilizaciji nužno se odvajamo od žive prakse, a u роге se uvlače metafizika i laž koji se i pri prevodu u fonem 4 ne mogu izbeći. No „govor” gutenbergovskog linearca upravo je taj i takav. Liturgijski. „Popovski” ili „kapelanski”. U svakom slučaju mandarinski. Pa če obično reakcija antigutenberškog recipijenta biti slična ovoj: „sastruži se druže, pun si nekih linotipskih fleka!” ALIS, ALAS SHE BROKE THE GLASS (FW) When Alice zuent through the vanishing point of the visual zvorld, breaking the hardiuare of the looking-glass zvorld, she became involed in a series of rapid metamorphoses, not unrelated to her tears. ~Who am I, then? Tell me that first, and then, if like being that person, Гll come up.” Lezvis Carroll, a non-Euclidean mathematics professor, zvas the first to denote the dilema of a print-oriented zvorld in his fable. Today the tears of Alice have been institutionalized at places like Esalen Institute (Big Sur, California). In the July 12, 1968, issue of „Life”, readers were taken to the big bathtub where, forgetting sex, age and identity, the orphans of Western print culture can „acrub” their old identities by having an epic sob session. (McLuhan, Culture Is Our Business) 5 Posle medijske razuđenosti posredstvom hibridizacija sličnih navedenim i „multimedijskim” galimatijasima (antimedijski Vavilon), koji negativno utiču

4 Kategorija medijske kontratranspozicije (prekodovanje). 110