RTV Teorija i praksa

razmišljanja koja može da navede države da žive iznad sebičnih zadovoljavanja sopstvenih interesa, koji su tako često izvori sukoba, a ponekad i žestokih borbi do kojih dolazi zbog verovanja u sopstvenu moč. Nije lako postiči saglasnost o vrednostima; koriščenje istih izraza može da skriva veoma različita značenja i übeđenja” 2 . Gornja izjava ukazuje i na potrebu pažljivog pristupa pokušaju mehaničkog odbacivanja kulturnih elemenata suprotstavljanjem lingvističkih izraza. Takav pokušaj je nedavno učinio Č.E. Ozgud (Ch. E. Osgood) 3 . Baš zbog toga što je problem kulture postao toliko važan Poljska je, kao član i Ujedinjenih nacija i UNESCO, godinama predlagala istraživanje i saglasnost na ovom području. Od 1973. godine moja zemlja je preduzimala prve korake pri prihvatanju i određivanju obima praktičnog delovanja, čiji je rezultat specijalan izveštaj koji je generalni direktor UNESCO pripremio za Generalnu skupštinu Ujedinjenih nacija. Izveštaj je zatim razmatran tokom XXXI sednice u Njujorku 1976. godine. U celini se bavio problemom „Cuvanja i daljeg razvoja kulturnih vrednosti” (Preservation and further development of cultural values). Sličan dokument treba da se obradi u bliskoj budučnosti. Prema rezoluciji XVIII Generalne konferencije UNESCO, u Varšavi je oktobra 1977. godine održan simpozijum eksperata iz celog sveta o ulozi kulturnih vrednosti u procesima razvoja i međunarodnoj razmeni. U svim navedenim dokumentima, rezolucijama, izveštajima i diskusijama, stalno se javlja problem uloge masovnih komunikacija, a naročito njihovog Sirenja što je posledica promena u kulturnom životu našeg doba. Analiza te uloge je osnovni cilj ovog referata. MASOVNI MEDIJII PROMENE KULTURNIH VREDNOSTI Da bi se u potpunosti shvatile promene kulturnih vrednosti do kojih dolazi pod uticajem masovnih medija, može mnogo da pomogne intelektualni eksperiment koji bi se sastojao od razmatranja uprošćene, apstraktne situacije. Zamislimo izolovano, a ekonomski i tehnički veoma razvijeno društvo, kakvo je moderno društvo, koje do određenog trenutka uopšte nema nikakvih masovnih medija i raspolaže samo

2 Ka promeni, str. 25 - 26.

3 Ch. E. Osgood; Probing subjective culture, Journal of Communication”, 24.1 1974.

126]