RTV Teorija i praksa

njihovu informativnu vrednost Pri oceni valjanosti njihove upotrebe treba, takođe, imati na umu „velike simbolične moći koje fotografija ima, jer i ona kao i sve umetnosti, ima sposobnost da obične elemente podigne na nlvo simbola i tako izvrši fantastičnu kondenzaciju života” o . OČEKIVAN]A OD KOLORA Na ovom mestu nije na odmet pomenuti još i problem percepcije priloga u boji. Nesumnjivo je da je boja važna informacija imanentna svakoj stvari i događaju koje, međutim, često nismo ni svesni. Televizija če se verovatno nači u situaciji da reafirmiše „informativnostboje” i na području vesti i dnevnika, no ono na šta želimo da skrenemo pažnju su povremeno ispoljavana preterana očefdvanja od kolora. Prirodno je da niko ne pomišlja da osporava nov kvalitet koji se time postiže ali ni da veruje da če tada doći do osetne promene značenjske komponente. Neka novija istraživanja u našoj zemlji navode nas na oprez. Tako npr. P.Bezinovič u radu Određivanje nekih aspekata značenja crno-bijelih i kolor fotografija, primenjujući tehniku semantičkog diferencijala za merenje značenja, zaključuje da ne postoji statističM značajna razlika u kvalitetu i intenzitetu značenja crno-belih i kolor fotografija 9. Drugim rečima, stvarno značenje vezano je više za neke druge odlike fotosa nego za njegovu boju. Psihološka ispitivanja i ovde nam nalažu razlikovanje denotativne od konotativne strane značenja, dakle, jedne koja se, pojednostavljeno rečeno, može svesti na pružanje podataka o predmetima i slučajevima o kojima je reč i druge koja se ne odnosi na neM predmet nego na apstraktna svojstva čitave kiase objekata ili

8 Isto.

9 „Revija za psihologiju”, Zagreb, 1978, vol. 8, br. 1-2, str. 11-26.

141