RTV Teorija i praksa

Đorđe Đurđević

DRAMATIKA ISTORIJE

Dokumentarna radio-drama, kao što je to slučaj sa Četrdeset i osmom Krste Škanate, u stvari je obrazac jedne novije radiofonske tekovine. U njoj se snažno prožimaju i prepliću verodostojna svedočenja o vremenu i o Ijudima, a takođe i svojevrsna dramatika koja naknadno izvire i navire iz svega onoga što je kao pisana novinska vest ili reportaža, zapisnik sa sudskog procesa, magnetofonski ili filmski snimak zauvek sačuvano ne u imaginarnim muzejima sečanja, nego u muzejima savesti i razuma. Ti muzeji istovremeno opominju, koliko i potvrđuju staru istinu 0 istoriji kao pozornici na kojoj se u ulogama Ijudi i neljudi smenjuju čojstvo i nečoveštvo. Ako je neopozivo utvrđen skorašnji nagli razvoj dokumentarne radio-drame, prevashodno se moramo upitati: šta je ona? čemu služi? čime se najpotpunije iskazuje? Poučeni iskustvima stečenim u oblasti najraznovrsnijih dramatizacija i adaptacija proznih i dramskih tekstova, a posebno onim što je postignuto u originalnom radio-dramskom stvaralaštvu, pojedini autori i reditelji u svojim sve učestalijim radiofonskim eksperimentisanjima radio-dramski su oblikovali 1 autentična svedočanstva iz područja dokumentarnog i dokumentarnosti. U tu svrhu preduzimani su različiti poduhvati - od studioznog koriščenja istorijskih dokumenata, razgovora s pojedincima, radio-dramskih oživljavanja materijala iz raznih arhiva i poverljivih izvora, do višednevnih snimanja u slobodnom prostoru, u rudnicima, fabričMm halama, na rekama, na vašarima, na površini i u dubini mora, u brđansMm zaseocima i u gradičima u kojima se završava jedini kolosek železničke pruge. Mnoge od tih dokumentarnih radio-drama nailazile su na izvanredan prijem i na priznanja u najširim redovima radijsMh slušalaca svih uzrasta. To i ne začuđuje. pogotovo kada znamo koliko su, na primer, feljtoni, memoarska literatura i mnogobrojne, slojevite dramatizacije onih najsudbonosnijih

14