RTV Teorija i praksa

za naročite uslove masovnog medija radija. Eksperiment ne zbog eksperimenta. Eksperiment ne kao izolovani larpurlartizam, nego kao pokretački proces koji ne utiče samo na umetničku proizvodnju nego i na sam radio kao aparat distribucije i komunikacije. To zvuči utopijski. Ipak na mnogo šta se mislilo več u pionirsko doba radija pre pedeset godina a mnogo šta je kasnije, u nastavku, realizovano.) Radio-drama može da bude mnogo šta, U pojmu radio-drame sjedinjuje se mnogo šta. Radio-drama povezuje tradicionalne rodove. U njoj se sjedinjuju književnost, muzika, gluma. Radio-drama može da bude akustičko ostvarenje teksta i partiture. Ali i montaža akustičkih materijala sa originalnim tonom: književnost na trakama. U njoj se sjedinjuje lirsko, epsko, dramsko. U njoj se sjedinjuje jezik, šum, muzika. Radio-dramu kao autonomni umetnički proizvod može da ukine masovni medij u kojem je nastala. A ipak su u njoj sadržani uslovi medija. Radio-drama kao ne-autonomni umetnički proizvod, kao akustička forma u programu masovnog medija, kao mešavina informacije i zabave, radio-drama kao upotrebljiv oblik emitovanja. Radio-drama: rezervoar uzoraka akustičkog plasiranja kojim se radio stalno služi. Nestajanje umetničkog, The medium is the message? To sve ovde može samo da se pomene. Umetnost i radio: to je eksperiment. Kakvog interesa može da ima nauka za tako ambivalentnu umetnost koja uz to još ima malu reputaciju. Umetnost koja se u objavljenim bibliografijama pisaca pojavljuje samo periferno, ako se uopšte i pojavljuje. Šta da germanistika, nauka o književnosti počne sa jednom umetnošču koja je

59