RTV Teorija i praksa

6 Razgovor Mauricija Kagela i Klausa Seninga, u; „Neues Horspiel”, Eseji, aaalize, razgovori, prankfurt a/M, 1970.

put pisca radio-drame do inženjera radio-drame, obračanje veće pažnje na akustičko, a to je dalo povoda za jedan plodan spoj: kompozitor kao autor radio-drame. On je doskora davao muziku za radio-dramu a sada se pojavljuje kao stvaralac radio-drame. Ovaj spoj daje razvitku na putu ka autonomnoj akustičkoj umetnosti, jedan dalji, načelno inovativni impuis. „Muzika kao radio-drama - radio-drama kao muzika”. Tekst je notacija i nedvosmisleno ukazuje - kao muzička partitura - na akustičku realizaciju. Mauricio Kagel (Mauricio Kagel) đaje definiciju: „Radio-drama nije ni literarni ni muzički nego jedino akustički rod neodređenog sadržaja ”. 6 Muzika i književnost spajaju se u dimenziji nove elektroakustičke umetnosti. Radio-dramu treba slušati. „Ono što ja zahtevam od radio-drame jeste” - kaže F.Majreker prilikom dodeljivanja nagrade za radio-dramu 1969. godine koju je dalo Udruženje slepih ratnih invalida ~da ona mora da akustički zadovolji, da fascinira, da draži, tj. akustički postupak mora kod slušaoca da izazove potpuno određenu reakciju, nešto što je blizu muzičkog uživanja ali se postiže rečima i šumovima umesto tonovima”. Prihvatanje radio-drame koja je „blizu muzičkog uživanja” označava krajnju tačku dela koje je još vezano za književnost Za neke kompozitore Nove muzike bio je konsekventan ovaj korak ka otvorenoj novoorijentisanoj radio-drami, isto toliko konsekventan kao onaj nekih pisaca koji su eksperimentisali. Dodirne tačke nalaze se, pored poznavanja tehničkih pretpostavki, u zajedničkoj proceni ravnopravnosti akustičkih materijala, njihovoj kompozitorskoj upotrebljivosti, uz posebnu pažnju na predliterarnu artikulaciju. „Nauka

66