RTV Teorija i praksa

za čitanje nema dovoljno u pokušajima ponovne notacije - tako su mnogostruki da njihov medijsko-estetski i društveni radijus može ovde samo da se' pomene. Ova skicirana kretanja - po svom posebnom odnosu prema delu primarno određenom akustičkim kriterijima - sigurno ne karakterišu kvantitet današnje proizvodnje radio-drama iako uticaj ovih radova nije ostao bez posledica. Područje radio-drame danas je otvoreno za potpuno različite mogučnosti akustičko-umetničke artikulacije. Vrednost literarne radio-drame sa dijalozima i monolozima, akcione radiodrame isto je toliko nespoma kao vrednost radio-drame originalnog tona ili kolaža. U vezi sa našim problemom: akustička književnost može da se prihvati kao predmet nauke o književnosti, izazov za adekvatnom analizom istakao je razvitak u poslednjih deset godina. Izgleda da je problematično isključivo bavljenje tekstom radio-drame, koji je u večini radio-drama kao i pre samo osnov, time ne može dovoljno da se obuhvati širina i mnogostrukost ovog otvorenog žanra. Tekst je deo procesa proizvodnje i njegova upotrebna vrednost ne iscrpljuje se u analizi iektire, njegova upotrebna vrednost računa na akustičku realizaciju i osim toga na realizaciju kod recipijenata, kod (radio) slušalaca. Ovo celovito obuhvatanje književnog procesa od autora do slušaoca, odnosi se i na ona dela kod kojih se akustički medij i tehnička aparatura smatraju samo kao transportna sredstva, kao prividno neutralni multiplikator za književnost. Akustički medij ipak nije samo sredstvo transportovanja, on nije neutralan: njegova imanentna sredstva izražavanja deluju stalno na informacije, sadržaje i

68