RTV Teorija i praksa

forme teksta. Nastaje promena koja otežava: sistem znakova, ikonski, transformiše se u jedan drugi, akustički, Dakle ne transportovanje, nego transformacija u kojoj se menja i estetska informacija. Isto kao i njeno različito prihvatanje kad se sluša ili čita. Sa aktivnostima autora i kompozitora, koje se bitno razlikuju od vladajučih predstava o radio-drami, a koje pokazuju neku vezu sa postavkama iz početnog doba radio-drame, morala je pre više od deset godina dramaturgija radio-drame da se sukobi - i rezultat je sve veče otvaranje. (Ovo otvaranje nemačke radio-drame, krajem šezdesetih godina, za sve relevantne a i eksperimentalne, književne i estetsko-akustičke tendencije omogučilo je celoj jednoj generaciji pisaca da svojim idejama stvore konkretan osnov za realizaciju, Ovaj porast danas renomiranih, kvalifikovanih autora može se porediti samo sa onim s kraja četrdesetih i početka pedesetih godina.) Kriza radio-drame, najkasnije početkom šezdesetih godina, postala je poznata tek deset godina kasnije, kad još nisu bez daljnjeg bili identični briga o slušaocima i nova, u početku još neuobičajena akustička ponuda. Ipak su ove nove tendencije pomogle da radio-drama ponovo postane konkurentna u spektru aktuelnih umetničkih artikulacija. Nekoliko primera umetničkog trenda, primera koje je radio-drama primarno forsirala i - ili koji su sa njom dalje razvijeni i imali uticaja na ne-umetničku emisionu formu radija. 1. Eksperimentalna književnost: eksperimentalna radio-drama, jezička drama, jezička kritička analiza, postupak akustičke montaže i kolaži;

69