RTV Teorija i praksa

i u udruživanju na predmet analize, saznanja iz raznih drugih naučnih oblasti, naravno uzimajuči u obzir kriterije vidljive u tekstu, njihovu povezanost sa kriterijima analize akustičkih signala u vezi sa njihovom funkcijom unutar sistema znakova dotičnog dela. Tu mogu da se uključe saznanja iz fonologije (N.S.Trubeskoj, F.de Sosir): govorni jezik je stalno u centru radio-drame. Osim toga uključivanje morfologije i tipologije fenomena zvuka, koje treba dalje razvijati - Pjer Šefer (Pierre Schaeffer), kao i izrada teorije akustičke montaže, orijentisane na praksu. Prilikom izrade estetike akustičke komunikacije nisu za potcenjivanje rezultati pravilnog istraživanja prijema, koje pruža podatke o realizatorskom aktu slušaoca. Misao o otvorenom umetničkom delu, koju je formulisao Umberto Eko (Umberto Eco), da je svaka recepcija ujedno interpretacija i realizacija, važi i za radio-dramu. Istraživanje kriterija prijema izgleda utoliko nužnije jer je radio-drama deo distribucije masovnog medija. To su samo neki od mogučih osnova jednog sigumo vrlo pustolovnog putovanja po otvorenom mom. Ono što je uzbudljivo u analizi napona između teksta-realizacije-recepcije moglo bi između ostalog da se nalazi u daljoj izradi kriterija interpretacije i pojmovnog vokabulara koji bi bitno unapredio alat i za samo pravljenje radio-drame i za njeno didaktičko oblikovanje. Da bi se ipak izbegla prebrza euforija: ni proučavanje boja ni nauka o harmoniji nisu garantija za stvaranje umetničkog proizvoda Za uvrščivanje ovog umetničkog roda u kulturnu svest potrebni su, pored otvorene nedogmatske dramaturgije i proizvodnje, i mogučnost formiranja istorijskog kontinuiteta u javnoj svesti i postojanje jednog pravog

73