RTV Teorija i praksa

Prateči paralelno razvoj pojedinih evropskih TV centara, autor je došao do saznanja da je obrazovni TV program gotovo u svim RTV kućama radio od osnivanja televizije. Zanimljivo je da se na osnovu razmatranja UNESKO-vih nalaza o dosadašnjoj edukaciji u svetu i predviđanjima razvoja obrazovanja, na svim nivoima, do 2000. godine, kao i na osnovu drugiij bibliografskih jedinica, pedantno navedenih, može zaključiti da je potreba za posebnim istraživanjima u mogućnostima TV obrazovanja sagledana u dvema osnovnim a kontradiktornim postavkama: veoma razvijenoj edukaciji, sa jedne, i ozbiljnoj krizi dosadašnjih obrazovnih sistema, s druge strane. Osnovu krize predstavljaju gotovo svugde sistemi obrazovanja koji ne uspevaju da usklade svoju programsku orijentaciju i sadržinu sa ekonomskim i kulturnim potrebama sredine u kojoj se primenjuju. Oni su skupi i nedovoljno efikasni, te je neophodno otkrivanje novih puteva. ~TV škole” bi, pretpostavlja se, mogle da odigraju značajnu ulogu u novom sistemu obrazovanja, primenom multimedijskog principa u kome bi televizija imala veoma značajnu ulogu. Naravno, ovakav sistem edukacije zahtevao bi pripremu auditorija, povezivanje obrazovne TV redakcije sa školskim institucijama i fakultetima, posebno obrazovanje nastavnika za ovakav, specifičan vid pedagogije. U ovoj studiji navode se i elementi pripreme kao i metodi savlađivanja pojedinih etapa multimedijskog sistema obrazovanja. U zborniku inostranih iskustava sabrani su radovi i značajnih komunikologa, među kojima je i ime Žana Kazneva (Jean Caseneuve) sa temom: „Mesto obrazovne teievizije u novim francuskim TV programima”, objavljeno 1976. godine. Kao korisno štivo našim televizijskim prosvetiteljima moglo bi da posluži iskustvo Poljske: „Radio-televizijski univerzitet kao stalni obrazovni program za nastavnike u Poljskoj”, autora Jiržija Tarnackog, Dat je i opsežan pregled sovjetskog obrazovnog programa u jednom tekstu iz koga se saznaje da emisije ovog žanra obrađuju devetnaest predmeta, od istorije, prirodnih nauka, do astronomije, muzike i lektire, dok se stalno predaju engleski, nemački, francuski i španski jezik. Međutim, sem ovih časova emituju se i posebni ciklusi, pod nazivom ~TV fakultet”, gde se tretiraju problemi filma, psihologije i drugih kompleksnih oblasti sa posebnim tematskim zaokruženjem. Odlika rada Mire Kun je sistematičnost tematske sažetosti inostranih iskustava, tako da se u tekstovima koji slede jedan

145