RTV Teorija i praksa
funkcionisati ni onaj, u procesu poimanja estetičkih poruka, toliko potreban mehanizam asocijativno-intuitivnog poimanja estetski prosuđenih i uobličenih ideja u strukturi umetničkog dela. Na kraju, čim smo polje psiholoških zbivanja, akt apriornog prijema estetičkih poruka, označili za domen podsvesnog, domen vladavine subliminalnih sadržaja, odmah smo predodredili i karakter toga akta. Međutim, kako se svi ti procesi angažovani u aktu recepcije estetičkih poruka, ne übrajaju ni u racionalne ni u sasvim iracionalne faktore, jer čitav red činjenica vezanih za sferu iracionalnog i podsvesnih funkcija racionalno je ustrojen tj. deluje ako ne u predvorju jasne svesti, a ono bar u koordinaciji sa intelektualno-logičkom aktivnošću čoveka, to se odmah nameće i sledeće pitanje: kakve to sve reperkusije ima na predmet naših ispitivanja? Odmah da kažemo da svi pobrojani mehanizmi psihološkog porekla, u stvari, predstavljaju onaj kompleks socio-psiholoških zbivanja koja prate i objedinjuju tok komunikacije, posredovan estetičkim porukama. Bez njih ne bi bilo moguće preobražavanje informativnih u komunikativne činjenice, bez čega, opet, ne bi bio ostvarljiv sam akt dekodiranja estetičkih poruka, pa ni sam čin komunikacije posredovan tom vrstom poruka. To znači da komunikacija posredovana estetičkim porukama ne bi bila moguča, baš s obzirom na prirodu simbolike kojom se ovapločuju estetski uobličene ideje, ukoliko bismo sam akt dekodiranja estetičkih poruka lišili procesa identifikacije i projekcije; jer reč je o procesima bez kojih ne bi mogao da se odvije onaj veoma složen i dvama simultano vođenim procesima uslovljen čin - akt estetskog doživljavanja informativnih činjenica. Estetičke poruke su, naime, dekodirane tek onda ukoliko se te iste informativne činjenice, osim intelektualno-logičkog poimanja i estetski dožive, tj. posredno simbolički dokuče; to je, opet, neostvarljivo ukoliko se samom strukturom poruke i iz nje metaforički izvedenim mehanizmima evokacije ne obezbede postupci posrednog privođenja svesti onih smislova i ideja koji su duboko utkani u tkivo estetičkih poruka i koji se jedino potpunom identifikacijom recipijenata sa objektom komunikacije - porukom, mogu podsvesnim procesima preliti u njihovu svest Tek nedovoljno svesnom kontrolom recipijenata nad procesima - identifikacije i projekcije (procesima koje ne übrajamo sasvim u neracionalna psihološka stanja, pored ostalog i zbog toga što je njihovo doživljavanje uzeto u obzir već pri enkodiranju poruka pa se tako i sadržaj tih procesa iscrpljuje u formi estetsko-osečajnog prosudivanja simboličkog sklopa poruke, odnosno ideja
182