RTV Teorija i praksa

Concretum izvedbe obavezuje na analizu. Ovoga puta pnbsak logosa radio-dramskog umetničkog dela raskriva i sugenše mišlienje njegovog estetskog biča. U Hartmanovom zargonu rečeno biče to „slušanje kroz” - „percepcija (koja) prodire kroz vidljive forme u nešto što je načelno sasvim drugo, u unutrašnjost, duševnost”. 7 U razmatranju estetske poligrafije radio-dramskog umetničkog dela moguča su dva osnovna toka. Prvi tok razmatra strukturalno-ontološku, dubinsku, slojevitu prirodu radio-dramskog umetničkog dela i omogučuje ~da saznamo uza]amne pripadnosti istovrsnog” (Nikolaj Hartman), ontički i eshatolosk, čin (početak i kraj) njegovog estetskog bica. Drugi tok anahzira estetski akt a ovaj obuhvata. kako nas uči Ivan Foht akt stvaraoca i akt primaoca. Oba toka, uzajamno se dopunjujući, nose totahtet estetskog bića radio-drame. Prvi tok opisuje „ontičko zbivanje” na planu estetskog predmeta (aistheton), drugi, fenomenolognu _ stvaralačkog čina i percepciju, interpretiraiuci dramatcan susret estetskog biča radio-drame s Drugim (aisthesis). Jedinstvo ovih tokova, recimo to još jedanput, leži u pojavljivanju u concretumu izvedbe radio-dramskog umetmčkog dela, Pojavljivanje je to koje donosi zaborav okoline ah i svest o to, izdvojenosti. U concretumu izvedbe „bitna je upravo suprotnost prema stvarnosti koju saosećamo ’. 8 Problem načina bivstvovanja estetskog biča radio-dramskog umetničkog dela pokušačemo da rešimo na osnovama ontoloski zasnovane estetike Nikolaja Hartmana ali tako sto cemo neprestano voditi računa o takozvanoj differentiae speafica fenomena radio-dramskog umetničkog dela. Rekli smo da je način bivstvovanja estetskog bića (estetskog fenomena) radio-dramskog umetničkog dela suštinski vezan za analizu „ontičkog zbivanja”. Analiza pak ontickog zbivan)a estetskog bića radio-drame otkriva, pre svega, njegovu slojevitu prirodu. Ova slojevitost radio-dramskog estetskog predmeta u Hartmanovom sistemu estetike označena je kao prednji plan i pozadina umetničkog dela. Prednji plan je culno-predmetni (realan), pozadina je, pak, ono franscendentno, duhovno i irealno. U tim okvirima možemo reći; radio-dramsko umetmcko

7 Nikolaj Hartman, Estetika. BIGZ, Beograd, 1979, str. 54. » Nikolaj Hartman, op, cit., str. 44.

192