RTV Teorija i praksa

prikazani slojevi (fundament Hartmanove estetike) koje c'emo za potrebe našeg rada, vodeći računa o takozvanoj specifičnoj razlici radio-dramskog umetničkog dela spram ostalih književnih dela, ovde navesti. U odnosu na materijal i sredstva kojima se grade, ti slojevi su sledeći: 1. figure, perspektiva, slikoviti opisi i predmetne oznake, 2. dinamiika likova, linije kontinuiteta i diskontinuiteta. 3. fiziološke i organske oznake i obilježja, odnosno vremenske oznake, plastični i živi opisi; 4. opisi pojava i situacija, odnosno neobičnost ili neobičan vid poznatog; 5. postupci, odnosno otkrivanje namjera i prikaz tendencija akcije; 6. karakterne crte, opis unutarnjeg proživljavanja, odnosno analiza likova; 7. misli i nazori likova, odnosno, dijalozi i refleksije, 8. sud, pouka, poruka iz usta ili ponašanja glavnog junaka, 9. sistem vrednota u kojem likovi žive odnosno, uopćavanje, širina pogleda, nivo, iskrenost." Svi navedeni slojevi, koje možemo shvatiti i kao slojeve radio-drame, u ontičkom smislu suštinski su dijalogizovani u odnosu prema autoru i prema slušaocu (čitaocu). Kažemo: ovi su slojevi, i to je jedna od naših osnovnih postavki u ovom radu, dijalogični (dia-logos). Dijalogični, dakle, polivalentm (što podrazumeva „višeznačnost jedinice u kontekstu”) i polisemični („jedna ista forma reči izražava nekoliko značenja ). Valjalo hi, upravo na ovom mestu, postaviti pitanja o načinu dijaloškog bivstvovanja navedenih slojeva književno-umetničkog dela, odnosno, u ovom kontekstu, radio-dramskog umetničkog dela. prema autoru i prema slušaocu. Valjalo bi analizovati tvorca (auctor) i slušaoca (tj. Drugog), odnosno estetski akt stvaraoca i estetski akt primaoca. Ali pre nego što pređemo na analizu dva pomenuta estetska akta, valjalo bi se još zadržati na fenomenu dijalogičnosti koji, kako smo utvrdili, postoji između slojeva koji čine estetski predmet i estetskih aktova stvaraoca, odnosno primaoca.

" Ivan Foht, op. cit., str. 78 - 79. i! Mihail Bahtin, Problem teksta, „Kniiževnost", 1978/1, str. 56.

194