RTV Teorija i praksa

komentara; kao predmetinformativno-kritičkih, kulturno-istorijskih ili kulturno-propagandnih emisija o piscima, književnim delima ili zbivanjima; najzad, kao prerađivanje i prilagođavanje već postojećih književnih dela ili tekstova pisanih naročito za televiziju, u stuaranju vlastitih, nezavisnih tvorevina drama, serija, scenskih prikaza, koje bismo, ne bez ustezanja, nazvali televižijskim književnim delima, Neretko se, mada istini za volju, u proširenom kulturnom vidokrugu i na posebnoj teorijskoj podlozi, pisano štivo i televizijsko opštenje uzimaju za obeležja različitih, međusobno suprotstavljenih civilizacija. Pa i kada metafore o „elektronskom dobu” zauvek prepustimo literati, a pobijanje ili potvrdu „krize pismenosti” prihvatimo kako nam predočavaju - u ne toliko važnoj vezi sa televizijom 7, neka razmišljanja o „civilizaciji slike”, bez obzira što se bave slikarstvom, fotografijom, kinematografijom, ipak se vračaju televiziji B ili nam se nudi, uz izbegavanje oštrih civilizacijskih podela, novi izraz - „homo telespectator”, s ciljem da ukaže na jedno stanje kulture i nastojanje da se pronikne tajna televizije u opštim uslovima čovekovog postojanja 9. Televizijska praksa, međutim, ne potvrđuje proročanska predviđanja o potpunom prelazu poruke iz lingvističkog sistema u übrzanu televizijsku sliku 10 . Štaviše, pisanu reč i književno štivo srećemo u bitnim vidovima televizijske proizvodnje, njene poruke ne samo da ostaju značenjski nedovršene bez govornog okružja nego izvođenje njenih mnogobrojnih predstava zavisi upravo od pisanog i književnog materijala. Uloga reči i pisanog štiva je u televizijskom prikazivanju svakako šira od prisustva književnosti, ali se ni odnos televizije i književnosti ne svodi na sadržinsku osnovu pojedinih predstava. U anketi koju smo izveli nastojali smo da saznamo stavove i mišljenje pisaca o različitim oblicima i vidovima u kojima se

T "fn* 1 ? U pozoriste ’ literatura”, FEST 79, Međunarodni simpozijum, Beograd, 2 -10. februar 1979.

New b ]ersey 1S l C 9 h 7 e 3 d ’ FUtme ° f Literacy ’ Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, 8 Enrico Fulchignoni. La civilisation de l’image , Petite bibliothbque ~Payot” Paris r 9 a 5 v P ? Žt |° SVOie del ° P 04 ' 11 ) 6 poglavljem čiji naslov upućuje na problem hoda ijudsKe kulture od knjige do savremenih sredstava masovnog opštenja, autor ga zavrsava, simptomatično, napomenama o kulturnom sadržaju televizije.

8 Jean Cazeneuve. Naveđeno delo, str. 219.

227