RTV Teorija i praksa

L.Đ.; Mislim da sam verovao da više znači. da je znacajnija no što znači danas. A.Š.: Fascinirala vas je? L.Đ.: Ne. Mislim da današnja televizija nije televizija. Necu da kažem da je slabija nego kada smo mi radili, ali čini mi se da je pronalaskom magnetoskopa i drugih tehničkih mogucnosti koje se koriste, izgubila jedan od svojih osnovmh pravaca i razloga svog postojanja. A.Š.: Aktuelnost i spontanost? L £) ■ Da! Televizija je nekada bila ogledalo, prozor u svet. Saznavali smo šta se tog trenutka zbiva oko nas i u svctu, uspevali da kao kroz neki durbin virimo u nepoznate stvari to nam je do tada bilo nedostupno. I. verujte, mi smo se vr o mnogo pripremali 1956, godine. Bavili smo se teornoim drzah predavanja jedni drugima u Zagrebu, L|ubl|am, Beogradu... Govorili smo kakva treba da bude scenografija, šta je to televizijska dramaturgija, kakva je razlika između dramaturgne u pozorištu, na filmu i na televiziji. Tvrdim vam da sada skoro niko o tome ne razmišlja. Možda negde u podsvesti, verovatno, jer Ijudi mnogo gledaju, rodili su se sa televizuom, negde postoji nataloženo saznanje o tome kako izgleda progiam n televiziji - pa samo treba doci i raditi. Današipa telev.zna ie kućni bioskop. Ne govorim o informativnim emis.iama koie su donekle zadržale televizijski oblik, donose sadasme, aktuelne trenutke. Ostali TV program - nije televizija. A.Š.: Mislite da je bez refleksa? LĐ ■ Filmove mnogo bolje vidimo u bioskopu. Svaki tilm koji gledamo na televiziji mnogo je bolji u bioskopu, ,er se gub, na malorn ekranu. To je drugi medij. Ne gleda se mali ekran na isti način, isto dobro i, sam kod kuce, kao kada ,e puna sala. U bioskopu se stvara psihoza mase, filmovi se i prave za bioskop. Raspoloženja se prenose. Sasvim ,e drukc,,, etekat kada komediju gledate u sali gdc prvo odjekne neci„ smeh. zatim se svi smeju, stvori se kolektivno raspolozen,e. nego kada tu istu komediju gledate sami kod kuče. Ne mozete sami da se smejete. A.Š.; Kada se neka emisija snima za televižim P oSto]e . pretpostavke da će ta emisija ili serija da stvon odredem utisak. bez obzira da li je taj utisak poztlrvan ih negatna i. Ta pretpostavka traje i dok se materijal gleda u montazi, projekcionoj sali i kada ga gledaju određen: kvahf:kovan: Ijudi , urednici. Medutim. kasnije. kada se emituje...

278