RTV Teorija i praksa

teorijama inspiriše i ukazuje da taj segment ili ta ravan psihološke sfere čoveka jeste upravo nešto bez čega ne može nijedan mehanizam da funkcioniše. Ti mehanizmi, upravo, jesu nekakve karike, preko kojih se transponuje stvarnost u čovekovu svest Sa tog stanovišta, verovatno, te njegove teorije, čak bih mogao reči, kapitalna su stvar za savremeni trenutak razvoja i medijskih tehnologija i komunikacijske teorije uopšte. I.MANDIĆ: Ja sam predložio da nam u metodološkom smislu nikakvo opredeljenje na početku ne treba biti otvaranje puta ka raspravi, što bi se reklo da su nam inače ruke vezane. Ja mislim da je to važna tema. Slažem se sa vama da je iskoristite. T. ĐORĐEVIĆ: Ne razumem da „гике mogu biti vezane”. I. MANDIČ: Mislim da možemo govoriti o Makluanu, a da se u tom smislu ideološki ne opredjeljujemo. Smatram da to kod njega nije potrebno, niti je kod njega to uopče važno, niti je uopče važno za teoriju medija, ili teoriju društva koje se vidi kod Makluana. Niti je, mislim, važno za moj način razmišljanja. Slažem se sa kolegom Grabnarom koji je odlično uočio taj Makluanov ideološki aspekt u odnosu prema marksizmu. To je, po meni, jedna od manje važnih stvari uopče za naš razgovor. Tiče se samo metodoloških rasprava i ništa drugo, Ja sam jedino predložio da idemo drugim putem, zaobilaznim, da najpre govorimo o Makluanu, pa da se na kraju opredjelimo, ako hočemo, ovom ili onom ideološkom smislu, a ne da to bude preduvjet za razgovor. D. MILINKOVIĆ; Mislim da bismo morali nekako da zaokružimo ovo pitanje, pošto je ono, u stvari, naš centralni problem - na koji način objašnjavati Makluana? Da li je moguće objašnjavati nekoga koga gotovo i ne poznajemo? Ili ga poznajemo posredno,

46