RTV Teorija i praksa

Prema tome, topli i hladni mediji egzistiraju kao izrazite suprotnosti: kod toplog medija učešće publike je slabo, fragmentarno i sa elementima izolacije, a kod hladnih medija intenzivno, već samom sklonošću da ovi mediji stimulišu s\a čula istovremeno, i više od toga, da tetoviraju poruku direktno na kožu. Makluan dokazuje, kao što vidimo, da elektronska tehnologija ima izuzetan uticaj na celinu čovekove egzistencije. Sledeči osnovne ideje ovog teoretičara, i drugi istraživači došli su do uverenja da usmerenost pažnje na magjčnu pokretnu sliku u šupljini ekrana dovodi do sužavanja svesti u korist događaja na ekranu, što ima velike sličnosd sa stanjem hipnoze. Nagoveštavajuči dijalektiku i samog društveno-istorijskog razvoja, posredstvom razvoja i uzlazne linije celog područja tehnologije, Makluan skreče pažnju na to da tehnološka dostignuća predstavljaju produženje Ijudskih sposobnosti i čula, da menjaju čulnu ravnotežu i stvaraju uslove za potpuno novu i drugačiju percepciju. Staviti medij u pravi plan čak i nezavisno od njegove sadržine - nije samo iznenađujući i radikalan obrt u teoriji o medijima, već nova staza teorijske usmerenosti koju bi trebalo kritički slediti, On će na taj način žestoko atakovati na gotovo usvojen stav u nauci da su tehnološki pronalasci vrednosno neutralni, to jest da oni sami po sebi nisu ni dobri ni rđavi, već da im način upotrebe određuje vrednosti. Makluan takav stav ocenjuje kao glas somnambulizma. Zato će on i govoriti o psihičkim i društvenim poremećajima izazvanim televizijskom slikom, a ne televizijskim programom. D. MILINKOVIĆ: Bez rezerve prihvatiti ili bez ostatka odbaciti Makluanove koncepcije bilo bi podjednako pogrešno. Njegovi zaključci o tome da je štamparska tehnika stvorila publiku a elektronska tehnologija gomilu, svakako su preterani i pored toga što se zaista može govoriti o masovnom auditoriju kao kvalitativno novom nasledniku stare publike. Njegovi stavovi o tome da če elektronski medij ukinuti fragmentarnu, linearnu, specijalizovanu i apstraktnu civilizaciju koja je počela od štamparske tehnike i ponovo stvoriti tribalnu kulturu u kojoj če se misao i delo sjediniti stvarajući svetsko selo - više se ne mogu smatrati jednom dobro smišljenom utopijom, a još manje se mogu procenjivati starim kriterijima koji su neadekvatni za ceo novostvoreni prostor elektronske tehnologije. Makluanovo uverenje da je odlučujući karakter tehnologije i priroda medija, a ne njegov sadržaj, teško se može razumeti

58