RTV Teorija i praksa

mišljenja da je količina dodatnog materijala prihvatljiva. Sadržaj i način izlaganja knjige dobili su mnoge pohvale, iako se povremeno javljala potreba za boljim gramatikama - o čemu BBC brižljivo vodi računa. Napomene nastavnika bile su dobrodošle, iako ponekad pomalo oskudne. Bilo je zahteva za uvođenjem televizijske obuke za nastavnike kako bi bolje iskorišćavali materijale emitovane u radio-difuznim programima. Ovim predlozima se izašio u susret serijama emisija pod nazivom „Moderna jezička nastava’ na televiziji i „Nastava jezika” na radiju. Obe serije su na zahtev korisnika često ponavljane. Ne može se prenebregnuti značaj koji za učenika ima direktna konsultacija, mogućnost vežbanja u grupi ili na času. Povremeno smo pravili eksperimente uspostavljajući privremena konsultativna mesta u pojedinim oblastima ili obezbeđujući telefonsku službu pomoći pri učenju. Ovu poslednju bilo je teško organizovati, ali tokom godina su se umnožile grupe za dodatnu nastavu i pružena je svesrdna podrška letnjim školama održavanim u zemljama čiji se jezik predavao. Dugo su se čuli zahtevi za uvođenjem stalnog repriznog emitovanja kombinovanih kurseva, kako na radiju tako i na televiziji. Zaposleni Ijudi pozdravili su elastičnu shemu emitovanja, koja im daje sigurnost da neće zaostati u praćenju nastave ukoliko povremeno propuste pojedine emisije. Što se tiče onih veoma zainteresovanih, nema sumnje da je gledanje televizijske emisije, slušanje radio-emisije, koriščenje snimljenog materijala i udžbenika za kurs, posećivanje dodatnih časova, a zatim slušanje ili posmatranje ponovljenih emisija za njih neobično korisno, ali to oduzima znatno više vremena no što su polaznici takvog kursa spremni, ili u mogučnosti, da odvoje. Tokom dugotrajnog proučavanja koje smo preduzimali došli smo do saznanja da je neophodno da polaznici steknu poverenje u nastavni sistem koji je za njih nov. Odrasli veoma teško menjaju svoje stavove. Drugim rečima, kod odraslih osoba se javlja pojačani skepticizam pri susretu sa novim idejama. Mnoga pisma i upitnici otkrivaju koliko je saveta potrebno da polaznici shvate kako se koristi emitovani, snimljeni i štampani materijal i kakva je uloga pojedinih elemenata; znatno je više rasprave potrebno oko objašnjavanja različitih kombinacija tih elemenata; više popustljivosti i razumevanja zbog činjenice da mnogi polaznici imaju stalno zaposlenje i porodice i malo slobodnog vremena; više uputstava oko planiranja učenja i, naravno, više pomoći

139