RTV Teorija i praksa

Štaviše, uticaj „stila TV reportaže” može se nači i u kmematografiji (kao, između ostalog, u literaturi ili u pozorišnoj umetnosti). Pa ipak, izvori tog uticaja nalaze se upravo u specifičnim svojstvima televizije. Simultanitet je samo jedna od mnogih razlika izmedu televizije i kinematografije. Druga se odnosi na veličinu ekrana i osobenosti TV slike u poređenju s Idno-filmom. Taj faktor je rano privukao pažnju istraživača, a njegov značaj za televizijsku teoriju i praksu više puta je istican. Istovremeno sa povećanjem dimenzije TV ekrana pojavile su se sumnje: da li je važna veličina TV ekrana? Možda bi gledalac trebalo da sedne bliže ekranu? Ali, nije stvar samo u dimenz jama, nego i u optičkim osobinama TV slike. Za razbku od kino-filma, ona ima, kako je poznato, raster mozaičnu strukturu. Ona posedu]e manji broj svetlosnih tačkica, a to znači manje tonalnih gradacija, Sto povlači za sobom zahtev drugih plastičnih i kompozicijskih rešenja kadra, naročito kada se radi o podrobnom detaljisanju i fonu. Stručnjaci takođe zapažaju relativno nizak stepen oštrine TV shke, naročito u zoni fokusiranja. Zbog toga je TV shka, u poređenju sa filmom, više uslovna i shematska. To je dalo povoda nekim istraživačima da prvo upoređuju sa grafikom, a drugo sa shkarstvom. 19 TV ekran, shčno grafici, pokazuje pre svega konture, ključne detalje shke, koje misaono dograđuju sami gledaoci, dok je bioskop savršeniji, prirodnije reprodukuje iznijansiranost vizuelnih osob na objekta. Sa pojavom televizi e u boji, činilo se da te razlike ne treba da postoje. U stvari, ispalo je drugačije. Telev zor u boji je osetljiv što se tiče zasićenosti slike detaljima. Što je više bojom zasičena ~TV shčica ’, to se ona više ahromatizuje. Jedan te isti objekt ima različit stepen boja, a ponekad razne nijanse u krupnom i opštem planu. Međutim, u ovom slučaju ne treba preuveličavati razliku između filma i televizije, Krajnji sluča] takvog preuveličavanja je koncepcija M.Makluana koji je, polazeći od mozaičnosti TV shke, sasvim suprotstavio tsleviziju i film. p 0 Makluanu postoji fundamentalna razlika između vrućih i hladnih sredstava, na primer, radija i telefona, ili filma i televizije. Vruće sredstvo, to je sredstvo koje razvija neko posebno osećanje pri velikoj jasnoći „Velika jasnoča - to je

' 9 R. Kopilova, Kontakt, str 10.

85