RTV Teorija i praksa

Smatramo da bi ovde pre trebalo verovati odgovorima roditelja jer oni najbolje znaju kako se ponašaju u odnosu prema svojoj deci, a ovoga puta bi mogla da se isključi i njihova neiskrenost, jer za to zaista nemaju razloga. Za razliku od roditelja, učenici ovog puta mogu da imaju razloga da svesno ili nesvesno sakriju istinu. To bi mogli da urade iz straha da će biti ismejani od strane drugova i drugarica ili iz želje da prikažu sebe kao odrasle, samostalne, nezavisne. Za razliku od njih, odgovori učenika viših razreda i njihovih roditelja se podudaraju. Večina učenika i njihovih roditelja odgovorilo je potvrdno na ovo pitanje, što može navesti na zaključak da roditelji smatraju da su im deca dovoljno odrasla i da sama treba da vrše selekciju emisija koje će gledati. Reći ćemo nešto i o emisijama koje roditelji brane deci da gledaju i o razlozima zabrana, znači o uticaju roditelja na izbor emisija koje deca gledaju. Učenici nižih razreda rekli su najčešče da im roditelji brane da gledaju Ijubavne filmove. Na drugom mestu po broju zabrana su emisije sa mnogo nasilja kao što su knminahstički filmovi i filmovi strave i užasa. Pored ovih, neki učenici su kao zabranjene emisije pomenuli i dnevnik, drame, političke, pa čak i muzičke emisije, Odgovori roditelja se po sadržaju zabranjenih emisija uglavnom slažu sa odgovorima njihove dece. Kao što smo već ranije videli, učenicima viših razreda roditelji dosta retko brane da gledaju neke emisije, pa su u skladu sa tim i odgovori na ovo pitanje. Mali broj dece je rekao da im roditelji brane da gledaju Ijubavne emisije, s čim su se složili i njihovi roditelji. Oni učenici koji su odgovorili da im roditelji brane da gledaju neke emisije trebalo je da navedu i razloge zabrane. Razlozi zbog kojih učenici ne smeju da gledaju pojedine emisije slični su i kod učenika nižih i kod učenika viših razreda samo je obim u ovom drugom slučaju malo sužen, pošto se starijim učenicima ređe brani da nešto gledaju. Evo i razloga zabrana. zbog toga što nisu za decu, zbog kasnog početka emisija, zbog toga što nisu završila domaći zadatak, ~jer hoču da gledam film, a moj tata boks”, ~ne znam” i sl. Iznenađujuće je saznanje da se grupi učenika koja je ispitivana najviše brani da gleda Ijubavne filmove. Čini se da za to nema razloga, bar ne u tolikoj meri da bi to deca doživljavala kao zabranu. Na našoj televiziji ipak nema takvih Ijubavnih filmova koje deca ne bi mogla da gledaju, a ako bi se baš i pojavio neki, roditelji imaju

122