RTV Teorija i praksa

knjiga. Iduči u bioskop mi, u suštini, izbegavamo da gledamo dva filma, jedan za drugim, u strahu da nam se ti filmovi „пе izmešaju”, da se ne sliju u jednu celinu, da ne izgube karakter posebnih umetničkih događaja sa jasno ocrtanim konturama. Makluan pripisuje veliko oživljavajuće dejstvo televiziji, koja prekida s „linearnim i analitičkim mišljenjem”, odnosno rasparčcuiom slikom sveta, ali se to može posmatrati i kao instrument ošamućivanja, zaglupljivanja i onesposobljavanja gledališta, jer televizijski gledalac ne samo što ne protestuje protiv takve izmešanosti, već je čak prihvata ili želi. Iz te situacije proizlazi i činjenica na koju pažnju skreće veoma zanimljiv rad objavljen prvi put u „Cahiers du Cinema” 1972, a načinila ga je francuska levičarska „grupa ideološke intervencije Lu Sin”. Dakle, ovi autori pišu da je ~sve (što gledamo na televiziji - prim. KTT) smešteno na istom nivou a da su suprotnosti zataškane”. To uzrokuje „gubitak koncentracije (gledaoca - prim. KTT), mehaničko prepuštanje”. To prepuštanje ipak prati - kako je ispravno primećeno - i „pedantno negovana iluzija da se stalno događa nešto novo. A to se nalazi u suprotnosti sa prvom tačkom (da je sve isto i „па istom nivou” - prim. KTT). Dakle, imamo posla sa specifičnim čvorom: dva suprotna utiska koegzistiraju, stalno giedamo jednu istu stvar koja nam se uvek čini novom. Sve negde lebdi. Možda će se dogoditi da... Ništa ne predstavlja posiednju reč. Na tom lebdenju profitiraju naročito televizijski dnevnici: često ponavljanje informacijskog servisa u toku dana pretpostavija neprestano očekivanje novih pojedinosti koje če deaktuelizovati prethodne ves'ti (stavljajuči gledaoca pred očiglednost, da vreme protiče, da se zemlja okreče). Ništa nije poslednje, sve je promenljivo, umesto Ijudi odlučuju slučajevi. Da bi mogla da funkcioniše, televizija mora da gledaocima naredi da čekaju, da im nametne faktor vremena. Nestrpijivost übija televiziju” (nav. prema Television: Ideology and Exchange). Ovaj faktor neprestanog očekivanja nečega što će se dogoditi, ali če istovremeno biti nešto isto, čini se jednirn od jačih činilaca magnetizma televizijskog programa.

41