RTV Teorija i praksa
Istovremeno televizijski gledalac ipak ne želi potrese, šokove, iznenadne probe savesti ili svesti. To je, uostalom 0 tome će još biti reči, jedna od karakterističnih suprotnosti televizijskih dnevnika, naročito u sistemima zapadne televizije; u vesti dnevnika po pravilu ulaze vesti o događajima koji na ovaj ili onaj način remete normalni tok stvari - dakle, vesti o katastrofama, ratovima, krizama, übistvima, nesrečama ili senzacijama; samo ove pojave predstavljaju „događaje”. „Događaj”, dakle neobična činjenica, odmah se utapa u opštu formulu „prirodnosti” televizijskog sveta o kojoj sam pisao na početku, predstavlja se kao nešto izvan našeg uticaja, dakle kao nešto prirodno i objektivno. U tom smislu autori iz grupe Lu Sin imaju pravo kada pišu da „slučajevi odlučuju umesto Ijudi” koji ih posmatraju pasivno i s rastojanja. Odnos publike prema televizijskom dnevniku čini se najpovoljnijom probom njenog odnosa prema programima uopšte, naročito prema onim niegovim sadržinama koje ostaju u vezi sa realnim životom. Na tom terenu se najpreciznije vidi „kontrolno” delovanje primalaca... Ispitivanjem reakcija britanske televizijske publike bavio se Ričard Kolins (Richard Collins) u svom radu Television Neuis (BFI, 1976). Pri tome treba zapamtiti da publika ima mogućnost da bira dva tipa dnevnika BBC News, odnosno vesti iz servisa BBC, koje imaju izvestan ukus objektivnih vesti serviranih u cilju precizne informacije i „javne službe” koju kontroliše vlada, i ITN vesti koje zajednički obrađuje nezavisni televizijski sistem (zakon obavezuje ITV da vodi informativnu službu u određenim dimenzijama antenskog vremena). Vesti ITN prekidaju se reklamnim porukama, a sadrže 1 političke inserte plačene po zakonima reklame - na primer, poruke opozicione partije koje sadrže njene postulate u predizbornoj kampanji, itd. Iz Kolinsovih istraživanja proističe da ukupno 56,8% stanovništva Velike Britanije prima bar jednom dnevno vesti posredstvom sredstava za masovnu komunikaciju, pri čemu 7,1% sluša isključivo radio-vesti, 37,8% gleda isključivo televizijski dnevnik, a 11,9% istovremeno
42