RTV Teorija i praksa

proizvodnju elektronskih aparata, drugo za proizvodnju radio i televizijskih programa - a to znači da je u svojim rukama udruživao ~duh i materiju” skoro čitave elektronske kulture. Glavna Samofova ideja bila je „prodavanje vremena” i po toj ideji danas je organizovana svaka kapitalistička poslovnost radija i televizije. Prodavanjem vremena pokrenuo je kapitalistički proces posebne vrste, koji u jedinstveni lanac spaja četiri vlasnika kapitala: najpre vlasnika radio-emisione stanice koja ima tu neuobičajenu mogućnost da vreme radio-programa prodaje reklamnoj agenciji, ova ga sa svoje strane posreduje sponzoru koji naručuje proizvodnju emisije i reklame kod producenta. Vreme - odnosno, u početku „emisiono vreme” (airtime) - bila je, dakle, nova i neuobičajena roba, prirodno dobro koje je bilo moguče kupovati i prodavati... Ovaj kapitalistički proces ne obuhvata ni umetnika ni autora emisije, niti slušaoca. Stvaraoce programa plaća sponzor preko agencije - slušalac sve dobija badava. Samo mora da sluša sponzorovu reklamu koju ne može da izbegne - i u tome je sva tajna ovog sistema. Kada, dakle, poruka ide od autora do slušaoca, kod elektronskih medija moraju da se obrću četiri kapitala. Bez njih nije moguča nikakva radio ili televizijska komunikacija. Na taj način su se radio i televizijska komunikacija nerazdruživo sppjile s proizvodnjom ostale robe u SAD, znači sa čitavom privredom i to je, kako mnogi tvrde, i uzrok silovitog uspona američke privrede. U Evropi se proces uključivanja radija u društvo odvijao donekle različito. Tu se privatni kapital nije angažovao u tolikoj meri, države i partije na vlasti vrlo brzo su shvatile silan politički značaj novog medija. Umesto prodavanja vremena uveli su plaćanje porudžbina koje su zapravo takse na aparat. To je već na samom početku značilo širu društvenu organizaciju, veče .' angažovanje države, centralizaciju kapitala koji se odmah stopio sa državnim i, takođe, eliminaciju svake konkurencije. Naravno, za sam materijalni društveni odnos koji uspostavlja radio, oblik vlasništva ne igra nikakvu ulogu.

170